Vägverket kommenterar Fru Gårman

För ett tag sen så skrev jag (igen) om förslaget till att byta ut skyltningen vid övergångsställena. Ni vet, Fru Gårman istället för Herr Gårman. Jag skickade de frågan till Vägverket, och nu har jag fått svar från Bo Göingberg, trafikingenjör på Vägverket. Och för att vara ett myndighetssvar, var det ett jättebra svar! Det genomsyras lite av ironi mot förslaget, vilket jag gillar. Bo föreslår även en icke-analogisk tolkning av förbudsmärket mot gångtrafik - den borde gälla bara män. Detta såklart med en syrlig känsla av god ironi. Bo Göingberg är en riktig hjälte, mina vänner!

Nedan har ni svaret.

Vägverket fick i uppdrag av regeringen att ta fram ett förslag till en kvinnlig symbol på vägmärket Övergångsställe. Vägverket har fullföljt det uppdraget och levererat ett förslag. Bakgrunden är säkert att regeringen vill understryka sitt feministiska engagemang. Dock vet jag inte om regeringen ännu har bestämt sig ifall märket ska bli officiellt svenskt vägmärke. Om så blir fallet förs det nya märket in i vägmärkesförordningen, men om man ska lägga ut dina skattepengar på att byta ut vägmärken vid övergångsställena kommer politikerna i din kommun att kunna bestämma om.

För övrigt borde väl vartannat varningsmärke för älg visa en älgko, utan krona? Och märke C 14 förbud mot gångtrafik har ju en manlig symbol - ska vi då bestämma att förbudet endast manliga fotgängare, och komplettera med kvinnlig variant också? Och hur kan man se att en person på märket är homo- bi- eller transssexuell?? Och borde inte en representativ del av fru gårman-märkena visa en kvinna med slöja? Som du märker finns det mycket att göra innan vi har ett jämställt vägtransportsystem :-)

Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i rubrikraden ("Ämne") för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Bo Göingberg
Trafikingenjör
Vägverket
17190 Solna
Sundbybergsvägen 1
www.vv.se
0771-119 119






Kommentarer
Postat av: Jhonny

Men dude! Ring mig då! 0736477673

2008-10-18 @ 14:57:08
URL: http://jhonny86.blogg.se/
Postat av: Monica

Heja Bosse! :-D

2008-10-18 @ 17:36:36
URL: http://www.metrobloggen.se/gealach
Postat av: Rospiggen

Haha!! Åh, så underbart svar - me like! Hittade förresten hit via Gealachs blogg. Jag minns när debatten om barnfria flygningar och hotell diskuterades och många reaktioner handlade då om att man då borde slippa kärringfria flyg, svettdoft- och spritdoftsfria flyg osv. :)

2008-10-19 @ 16:55:39
URL: http://www.metrobloggen.se/piggen
Postat av: Anja

Haha, vilken skön snubbe den där Bo är. Klockrent svar! =)

2008-10-21 @ 18:13:12
URL: http://ingenrubrik.blogg.se/
Postat av: Fia

Imponerande! :)

2008-10-23 @ 06:56:42
URL: http://www.metrobloggen.se/kvastis

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0