Fru Gårman - snart på ett övergångsställ nära dig

Kampen om jämställdhet fortsätter (Metro.se). Jämställdhet går före logik, pedagogik och allmänt sunt förnuft. Varför i hela friden ska Herr Gårman bytas ut mot Fru Gårman? Eller ska det bli bägge skyltarna vid övergångsställena, eller kanske vart annat övergångsställe ska ha en Fru Gårman och vartannat en Herr Gårman? Annars blir det väl inte jämställt va?

Att Vägverket ens förmår sig att samarbeta med JämO i det fallet är fruktansvärt. Är det inte bättre att satsa på säkrare vägar istället?

Gnällig och nyfiken som jag är så frågar jag vägverket varför skylten ska bytas ut. Jag använder mig av "Anna", deras interaktiva frågetjänst.

Jag
  Varför ska man byta ut Herr Gårman?
Anna   Jag har tyvärr inget bra svar på det.

Jag
  Fru Gårman
Anna  Kan du säga det där igen, fast med andra ord så kanske jag förstår bättre. Använd hela meningar.

Jag  Varför samarbetar ni med Jämo?
Anna  Vägverkets uppgift är inte att göra vinst eller förlust, utan att använda de medel som finns på bästa sätt i vår verksamhet.

Jag  Samarbetar ni med Jämo?
Anna  Vägverkets övergripande mål är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet.

Jag  Ska ni sätta upp nya skyltar vid övergångsställena?
Anna  Här kan du läsa om trafikregler.

Som ni ser så försöker Vägverket tydligen mörklägga hela operationen och vägrar svara på mina frågor. När myndigheterna försöker mörka saker som vi uppenbart ogillar är det dags att sätta ner foten (på övergångsstället) och säga ifrån. Nu ska jag maila Vägverket och hoppas på bättre svar än vad Anna gav mig.


Vägverkets                  
Anna - som inte har några bra svar.           Herr och Fru Gårman.



Kommentarer
Postat av: Monica

Haha, klockrent!

Här är min kommentar till det hela, skriven redan i våras, men jag har inte ändrat uppfattning, så det får gälla: http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.2441627

2008-10-04 @ 14:31:24
URL: http://www.metrobloggen.se/gealach
Postat av: Ronja

Anstränger sig för att inte asgarva, då hela munnen är full av tandkräm

2009-06-11 @ 21:23:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0