Slut på bloggandet?

Det har kommit ut riktlinjer angående Internetanvändande från Polisförbundet. Initiativet togs av polisstudenter på polisutbildningen i Umeå som ville ta fram rekommendationer om vad studenter fick respektive inte fick skriva om utbildningen. Det ledde till riktlinjer från förbundet som nu publicerats på förbundets hemsida.

En anledning är också den att poliser, och även studenter, kartläggs av kriminella. Det kan för mig som student låta lite overkligt eftersom jag inte hamnat i någon situation som kan föranleda en kartläggning, men man vet ju aldrig om den dagen kommer. I värsta fall kartläggs även ens familj.

Några saker vi ska tänka på.
1. Publicera inte bilder på sig själv i hemmiljö, familjemedlemmar, vänner eller kollegor.
2. Tänk på att jag är sökbar av min framtida arbetsgivare vad gäller bild och text.
3. Tänk på att vissa bilder (exempelvis fyllebilder) kan bli direkt olämpliga.
4. Min blogg speglar hela mig, och jag ska besitta vissa egenskaper som kanske inte framträder i mitt författande.

Med allt detta sagt finns det en risk för att jag slutar blogga helt, och även tar bort alla bilder på mig själv, och alla uppgifter om min utbildning.

Eller så bloggar jag helt anonymt som "Mr X" eller något ;)





 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0