Åt helvete med civilrätt!

Jag har studerat 15 poäng juridik på universitet, där en stor del av kakan inriktade sig på civilrätt och hur avtalsrätten fungerar. Trots det så gör jag de dummaste jäkla felstegen man kan göra. Jag är, på ren engelska, en "nincompoop" vad gäller att göra affärer.

För att öka på mitt sparkonto lite har jag nämligen slängt ut en massa gamla prylar jag inte använder längre på blocket. I vissa fall har jag faktiskt kollat upp vad grejerna ligger på, men inte kanske just i det här fallet. Nu haglar mailen över mig! En vill inte ens köpa utan bara informera mig om vilken nincompoop jag är som satt ett sånt löjligt lågt pris. De hör av sig från hela landet och vill köpa, och bjuder över varandra.

Så varför tar inte nincompoopen och tar högstbjudande för då, undrar ni säkert? Ja det är ju här de civilrättsliga reglerna kommer in. Eftersom jag inte skrivit "högstbjudande" i annonsen är det lagt bud ligger jag måste utge varan till, annars gör jag mig skyldig till avtalsbrott, och den andra parten kan inge en stämningsansökan till tingsrätten och stämma skiten ur mig. Inte som i en amerikansk process, men ändå en kostsam, eftersom det är skulle vara jag som fick betala hela kalaset, plus utge varan till det löjligt låga priset.

Så några tips till mig själv i framtiden:

Skriv "högstbjudande" i annonsen
Notera alla bud som kommer in och avsluta affären efter tidigast en vecka
Sälj på Tradera istället!



Kommentarer
Postat av: Gealach

Tänkte just föreslå Tradera, jag har aldrig fått några dummail därifrån, däremot hör jag ständigt om Blocketkunder som beter sig illa.

2009-03-14 @ 09:54:52
URL: http://www.metrobloggen.se/gealach
Postat av: Camilla

Vad är det du försökt sälja?

2009-03-15 @ 20:28:08
Postat av: Anja

Vita rosor helst, haha. Jag lär kvadda min kropp som aldrig förr, men det får det vara värt ;D

2009-03-15 @ 21:06:56
URL: http://ingenrubrik.blogg.se/
Postat av: t00b

Oh det är en massa saker! ;)

2009-03-16 @ 09:27:57
URL: http://t00b.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0