Kutym hit, och kutym dit

Vad gör egentligen en landshövding?

Den frågan ställde jag mig när jag läste en artikel på expressen.se om den före detta landshövdingen Gerhard Larssons dyra flytt. En flytt som jag betalat. 150 000 kronor kostade det att flytta 90 flyttkartonger. Tydligen är det så att en landshövding måste bo i ett residens och att staten måste betala en flytt. Det är tydligen en kutym sedan 1600-talet. Men låt mig då säga så här, att många av de sedvanor vi hade på 1600-talet har vi gjort oss av med, och kanske är det dags att göra oss av med fler.

Det är klart att det sticker oss i ögonen när överheten bara har en massa rättigheter men absolut inga skyldigheter. Vi vanliga dödliga har mer skyldigheter än rättigheter tycks det. Vi måste flytta 100 mil för att ta ett jobb annars ryker vår ersättning, men överheten får bidrag utan att lyfta ett finger.

Till råga på allt skulle herr landshövding flytta ett par flaskor vin. Expressen frågade om det var mycket vin, och fick svaret "Mycket och mycket... Ett hushåll innehåller ju möbler och porslin och vin." Måhända att det gör, men känner Du till något hushåll som har "ett par hundra" flaskor med vin?

Är jag bara avundsjuk på överheten eller är det något riktigt fel när klyftorna mellan rik och fattig är så synlig, och fortfarande väldigt stora?


Jag vet fortfarande inte vad en landshövding gör förutom att vara chef för länsstyrelsen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0