Världens undergång

"Kommer den här världen att bestå?"

I förmiddags när jag satt och väntade på bussen gick det runt två kvinnor och delade ut små lappar. Först tänkte jag säga nej när de kom fram, men vem vet det kanske skulle vara något roligt. I värsta fall kan man ju bara slänga skiten.

Definiera skit? Går domedagsprogoganda från Jehovas vittnen under kategorin "skit"? Både ja och nej. Jag läste hela foldern och tyckte att den var riktigt, riktigt... Ja jag har faktiskt inget ord i mitt gigantiska ordförråd som kan beskriva den här "samhällsinformationen" som jag fått i min hand.

För att inte dö i världens undergång så måste jag tjäna Gud, för "den som tjänar Gud består för evigt". Alla andra tjänar Satan och kommer att dö i syndafloden, precis som när Noa levde. Som all annan domedagspropaganda innehöll även den här profetior - hela fem stycken:

"Nation skall resa sig mot nation och kungarike mot kungarike"
Ja det har ju tydligen aldrig krigats förr som det görs nu... Eller?

"Det skall vara hungersnöd"
Okej, jag kan hålla med om att det är bistert nu... Jag har inte så gott om pengar och äter rätt dåligt mot vad jag borde göra. Bilden på det avmagrade afrikanska barnet gör faktiskt att jag blir illa till mods. Jag petar lite mellan tänderna där smörgåsen fastnat och äter en till, för jag vill ju verkligen inte bli sådär smal.

"Det ska vara stora jordbävningar"
De senaste hundra åren har det varit en hel del jordbävningar ja, men är det inte därför vi lär oss bygga hus som inte rasar?

"På den ena orten efter den andra farsoter"
Det känns som om man har missat ett ord eller så i den här meningen? Vinterns förkylningar som alltid drabbar mig är fruktansvärda, men jag kommer nog inte att dö av dem.

"Tilltagande laglöshet"
Det är nästan så jag kan säga att det här är bra. Jag kommer ju aldrig bli arbetslös om brottsligheten ökar. "Good for business" som en klasskamrat en gång sa.

Samtliga fetstilade citat kommer ifrån "Den heliga skrift", bara så ni vet.

En sak som intresserade mig dock, det var påståendet om att Noa och hans familj var de enda överlevande efter syndafloden. Av människorasen ska jag väl tillägga då. "Allteftersom Noas avkomlingar tillväxte i antal...". Innebär detta att Noa förökade sig med sin familj och skapade den nu levande människorasen? I så fall är vi ju alla inavel och en riktig styggelse.

"Den Heliga skrift" - Jehovas domedagsbibel






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0