Banker och deras avgifter

Förra månaden fick jag en inbetalning på mitt konto. Den innehöll ca 28 kronor, och kom från Payex. Eftersom jag inte hade den blekaste aning varför Payex skickat mig 28 kronor så mailade jag banken och frågade om de kunde se vart pengarna kom ifrån. Jag vet ju att jag inte får behålla pengar som felaktigen betalats in på mitt konto.

Jag fick svaret att de inte kunde se det, men att jag kunde beställa ut ett skriftligt utdrag på transaktionen - för 120 kronor. Öh, det står liksom inte i proportion att betala 120 kronor för att få reda på vart 28 kronor kommer ifrån. Då tar jag hellre smällen och betalar tillbaka 28 kronor till Payex om de frågar efter dem. Jag är dålig på matte, men inser att det vore en stor förlustaffär.

De erbjöd mig även att byta sparkonto, till ett med bra mycket högre ränta. Istället för 0,25 % skulle jag få 1,75 %. Undrar vad haken är där. Jag får nog svar på det också :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0