Olaga förföljelse

Stalkning är på tapeten. Stalkning, stalkning, stalkning. stalkning. stalkning. Prova att säga det många gånger väldigt snabbt. En ny SOU (statens offentliga utredningar) har presenterats där man föreslår att stalkning ska bli olagligt. Det ska då kallas för olaga förföljelse.

Olaga förföljelse? Finns det då något som heter laglig förföljelse? Hur ska man skriva den lagen? För er som inte vet så mycket om lagstiftning ska jag med mina lekmannatermer försöka förklara lite. En lagtext presenterar rekvisit, som måste vara uppfyllda för att ett brott ska vara begånget. Exempelvis rekvisitet för stöld som säger "den som olovligen tar...". Det betyder att om du har fått låna en dator av någon som du sen aldrig lämnar tillbaka är det inte stöld, för du har inte olovligen tagit den eftersom du fått låna den från början. Enkelt va?

Så hur ska man då skriva rekvisitet för olaga förföljelse? "Den som olovligen förföljer annan...". Ja det måste vara "annan" för man kan ju inte förfölja sig själv. Men vad ska då räknas som förfölja? Jag kan ju råka färdas ända från Karlskoga till Stockholm, och därifrån vidare med samma pendeltåg, samma buss och till samma trappuppgång som någon annan. Har jag då förföljt den personen?

Och varför heter det stalkning och inte stalking? Stalkningen och inte stalkingen? Hur uttalar man ordet? Eftersom det är ett låneord från engelskan vill jag ju inte använda "stalkning".Ibland förstår jag mig inte på det svenska språket!

Zombie - hjälp mig förklara! =)




Kommentarer
Postat av: Anja

Det är ju en liten gråzon det där. Man måste ha ganska hållbara 'bevis' på att någon förföljer en och att det inte är en ytterst slump. Exempelvis så går jag och många andra skolkamerater samma väg ner till skolan varje dag, och i det här sammanhanget ser jag det mer som att man råkar följa någon samma väg. Att förfölja någon har säkert lite mer 'hotfullare' drag, om du hajjar vad jag menar? =) Sedan blir det svårt att hävda en en person med flit förföljde någon, eller bara följde efter av en slump. Svårt det där! =)



I alla fall, så är det jag längst ut till vänster på bilden, haha ^^

2008-10-10 @ 15:05:31
URL: http://ingenrubrik.blogg.se/
Postat av: Zombie

Det borde faktiskt heta "stalking" eftersom det t.ex. heter "mobbing" och inte "mobbning"...

Vare sig "stalkning" eller "stalking" finns med i SAOL, 13:e upplagan, så det finns inget svenskt ord i stil med det, varav man borde använda sig av det rent engelska ordet "stalking". Imo :)



Men att göra det olagligt att stalka folk skulle jag inte ha något emot, haha, även fast det är ett tag sedan jag hade ett par... :P

2008-10-10 @ 15:35:24
URL: http://zombiefied.blogg.se/
Postat av: t00b

Tack Zombie! Förstod att du skulle dra lite ljus över saken ;)

2008-10-11 @ 12:20:42
URL: http://t00b.blogg.se/
Postat av: Zombie

Hehe, så lite så ^^

2008-10-12 @ 09:30:42
URL: http://zombiefied.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0