Min vilda börsspekulation

Nu tänker jag samla vuxenpoäng.

Många gånger har jag funderat över att spekulera lite på börsen, med aktier och obligationer och allt vad det heter. Jag har haft vänner, bekanta och släktingar som handlat på börsen, men jag själv har aldrig gjort det. Anledningen till det är att jag inte har den blekaste aning om vad det handlar om. Det är en massa matematik, statistik och kurvor hit och dit man ska ha koll på. Så varför lägga ner en massa energi på det.

När Ericsson föll tidigare i år så tänkte jag baske mig köpa, för jag var störtsäker på att det minsann skulle vända och gå uppåt. Men jag orkade inte ta mig till banken.

Nu sitter jag här på Swebus express, närmar mig Örebro resecentrum och läser Dagens Industri och Dagens Nyheter. Det enda jag förstår är att världen är i en finansiell kris. Börserna runt om i landet störtdyker med upp till 11 %. Nu tänker jag ta mig i kragen och åka till banken!

För är det något jag fattar och kan, det är bland det enklaste man kan tänka sig - köp när det är billigt, sälj när det är dyrt! Och det är precis det jag tänker att försöka mig på. Min personliga rådgivare, vi kan kalla henne för "Mamma", tycker att jag är vansinnig och nästan skällde ut mig när jag ringde och sa att vi ska åka till banken när jag kommer till Karlskoga.

Självklart är jag vansinnig. Men friskt vågat, hälften vunnet. Jag lovar att jag kommer att låta er ta del av mina spännande börsaffärer och se när mina tillgångar antingen växer eller minskar. Kommer mina femtusen att bli mer eller mindre värda, inom loppet av en månad? Vad tror ni?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0