Döda tid - tjäna pengar

Jag åkte direkt från skolan till centralen för att ta bussen hem till Karlskoga. Som vanligt såg jag till att ha gott om tid på mig, för jag vet ju hur det brukar vara med tågen. I morse stod tåget still i Väsby bra länge innan vi fick kliva av igen och hoppa på ett nytt. Hur som helst, kom jag fram till centralen i god tid och kunde äta. Vanligtvis nu så är det någon form av reklamjippon mitt uppe i centralhallen, och det var det även den här dagen.

Det var bilmärket Skoda som hade ställt upp några av sina nya modeller för provsittning, och de hade så klart ett gäng med raska säljare på platsen. Jag gick förbi och satte mig vid en bänk för att äta min skräpmat. När jag väl hade ätit upp kände jag att det var dags att gå på toa. Det är ju bra att göra det innan man hoppar på en Swebus bus, för man vet ju inte om toaletten fungerar eller inte.

Däremot hade jag inga som helst pengar på mig efterrsom jag hade gett bort mina sista kontanter för att mätta en annan stackars tom mage. Hur ska jag nu lösa det här utan att behöva ta ut pengar och växla en massa. Jo, jag får en idé. Skoda hade ett litet smaskigt erbjudande. Provsitt och få en Tianlott. Tianlotter brukar ofta ge en vinst på just tio kronor, vilket var precis vad jag behövde för att uträtta mina ärenden.

Jag lunkar bort till bilarna och ser jätteintresserad ut och tittar på specifikationerna och petar och klämmer. Till sist sätter jag mig i förarsätet i en av bilarna och ser ännu mer intresserad ut. Där får jag sitta ganska länge innan det kommer en säljare och hejar på mig. Tro det eller ej, men jag njöt ändå av att sitta i bilen, för den var skön. Skoda är ett riktigt fint märke, väl värd den lilla nätta summan den kostar.

Jag är ju som sagt fortfarande väldigt intresserad och frågar om automatlåda, bränsleförbrukning och allt annat som kan tänkas vara intressant att veta. När jag fått informationen kliver jag ur, tackar för mig och står och väntar på att få min Tianlott. Jag uppträder dock som om jag inte hade den blekaste om att jag skulle få en lott för att sitta och glo i bilen. Han viker av och jag glor på en annan bil. Det dröjer dock inte länge innan han kommer tillbaka och ber mig fylla i en enkät. Gör jag det så ska jag få en Tianlott.

"Oohh!" utbrister jag förvånat. Trevligt, trevligt. Jag fyller i och får min lott och går därifrån. Dessvärre vinner jag inte ett skit, men kul var det så klart. Tänk om jag vunnit 250.000 kronor. Jag lovade i och för sig säljaren att jag skulle komma tillbaka och köpa en bil då, så det var kanske lika bra. Men en tia hade ju varit fint. Jag fick istället gå och plocka ut en hundralapp, växla den till småpengar och gå på toa.

Allt gick bra ändå, och nu sitter jag på bussen.


"Provsitt Skoda! Få en Tianlott." Det borde vara "Fyll i en enkät! Få en Tianlott."







Kommentarer
Postat av: Anja

Nämen, tycker du inte om snö? ;<

2008-11-07 @ 15:58:32
URL: http://ingenrubrik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0