Dålig svenska

Jag har så lätt att klaga på andras sätt att skriva. Svenskarna överlag, speciellt ungdomar, är riktigt usla på att skriva sitt modersmål. Det är särskrivningar, stavfel och andra grammatiska fel. Själv är jag ju helt perfekt! Eller?

Nej faktiskt inte. Nyss fick jag skämmas... Igen...

Första gången var när vi hade en skoluppgift att intervjua en person och göra en uppsats av det. Herregud vad jag blandade, och valde fel, tempusform. Ni vet - då, nu osv. Igår satt jag och fyllde i en skaderapport som ska till Kammarkollegiet, och imorse ställde jag mig och läste den. För det första hade jag blandat tempus, och för det andra har jag valt fel tempusform. Jag skrev i nu-form och så kan man ju inte göra.

Så idag blir det att gå och hämta en ny blankett eftersom jag skrev i bläck. Smart... Nej!



Kommentarer
Postat av: Monica

Du är ju i alla fall medveten om det och kan rätta till fel som du upptäcker. Många har inte ens en aning om vad tempus är och varför man inte ska blanda dem.

2008-11-12 @ 20:12:00
URL: http://www.metrobloggen.se/gealach
Postat av: Ella

Hahahaha, det har jag vetat hela tiden att du suger på.. ;) HUR ofta har jag inte fått rätta dig? ;)

2008-11-12 @ 21:07:54
Postat av: t00b

Monica - Jo men det är inte lätt att ändra bläck ;) hehe



Ella - Haha, jaa jag vet ;)

2008-11-12 @ 21:24:50
URL: http://t00b.blogg.se/
Postat av: Jessica

Bli vän med en svensklärare...:-)

2008-11-16 @ 23:07:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0