Billig mat för fattiga

I dagens pappersupplaga av Metro kan man läsa om en matvarubutik i Wien, Österrike, som endast säljer mat till fattiga. Maten är skänkt från andra matvarubutiker som inte kan sälja varorna, på grund av felmärkning eller annat som gör den defekt. Sedan säljs varorna till kraftigt sänkta priser, men endast till de som är fattiga. Vilka är då de fattiga? Jo de som har en månadsinkomst under 800 euro.

Det här är en fantastisk idé som borde anammas även här i Sverige. För behovet finns verkligen.

Men den här artikeln fångade även min uppmärksamhet på ett annat sätt. Artikeln talar om att en fattig har en månadsinkomst på under 8000 kronor. Det innebär att vi har en hel del fattiga människor här i landet, och jag är en av dem. Visst har man sagt att man är fattig som en kyrkråtta, eller att man är en fattig student, men man har ju inte menat det som att man är "fattig" per se.

Fattig har för mig haft en helt annan innebörd förut. En hemlös är för mig en fattig människa bland annat. Wikipedia.org
säger så här om fattigdom: "Gränsen för fattigdom är enligt FN den inkomstnivå som kan anses som minimum för att försörja en familj med mat, bostad, kläder, medicinska behov och så vidare." Så enligt FN är jag inte fattig alltså, och det känns ju verkligen som en tröst *litet inslag av ironi*.

Sen har vi det som kallas för existensminimum som enligt wikipedian är det "belopp som en person måste ha för att uppnå skälig levnadsnivå". 2006 var det beloppet "drygt" 4000 kronor och då ska hyra för boende inte räknas in. Så 4000 kronor ska man klara sig på för att leva på existensminimum. Uppfyller jag kraven för någon som lever på existensminimum? Vi kollar!

Total inkomst - 7495 kronor (CSN)
Hyra - 3144 kronor
Kvar att leva på - 4351 kronor

Jag har alltså "drygt" 4000 kronor att leva på varje månad, vilket "borde" innebära att jag lever på existensminimum... Existensminimum räknas tydligen inte som "riktigt fattigdom" här i Sverige. Men ändå känner jag mig nu fattigare än igår.








Kommentarer
Postat av: Monica

Jag läste också det där, och idén är faktiskt inte alls dum.

2008-11-20 @ 21:12:36
URL: http://www.metrobloggen.se/gealach
Postat av: Rosand

Men vad bra, tur att det inte jävlas för möe med dig ;) Det vanliga, Bågskytte :)

2008-11-20 @ 22:53:51
URL: http://rattmuffen.blogg.se/
Postat av: Anja

Att vara student är att vara fattig. Tycker jag i alla fall. Jag fattar inte att förutsättningarna inte är bättre för studenter än vad dom är. Man ska på något sätt bli uppmuntrad till att plugga, inte bli skrämd av ett lån som består av dryga 7000 och dessutom så måste man betala tillbaka en stor den av den senare. Plus ränta. Så att vara student innebär inte endast att man är fattig, man får en vän som man ska brev växla med livet ut - CSN :p



Du får faktiskt 200 kr mer än mig xD

2008-11-20 @ 23:01:26
URL: http://ingenrubrik.blogg.se/
Postat av: Anja

Haha, jo max rockar :D Fast inte för ofta ^^

2008-11-20 @ 23:05:02
URL: http://ingenrubrik.blogg.se/
Postat av: Ella

Om det är så det ser ut, så lever jag lååångt under existensminimum, har MAX 1500 kvar per månad. Skitsverige!

Ge mig Dina pengar! =D

2008-11-22 @ 14:27:53
Postat av: Ella

Eller så har jag lite mer än 1500, men inga 4000 kvar när hyran är betald!

2008-11-22 @ 14:34:47
Postat av: t00b

Ja det är väl så det kommer se ut för fler, nu när fler varslas :) Det är ju inte lätt att hitta jobb nu inte! Men eftersom du lever på såna premisser borde du kunna få hjälp av soss..

2008-11-22 @ 15:36:53
URL: http://t00b.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0