Släktträff - en tillbakablick

Ja så har man varit på släktträff igen då. 17 år sedan förra träffen 1991 på Slottshotellet i Kalmar. Hela tiden, fram tills några timmar in på träffen trodde jag att det här var släkt jag aldrig tidigare träffat. Att de tidigare träffarna hade varit med släkt på farfars sida, men att det nu var en träff med släkten på farmors sida. Men så fel jag hade.

Det var fortfarande Ohlsson-sidan som hade träff. Alla kusiner och sysslingar som härstammade från Herman och Helga Ohlsson. Där min farmor var ett av sju barn. Jag är alltså barnbarnsbarn till Herman och Helga. Det var trevligt att träffa sina avlägsna släktingar, ännu roligare att titta på gamla svartvita foton med farmor o farfar och pappa när han var liten.

Det här med släkt är faktiskt lite intressant. Vem man har varit släkt med och deras historia. En historia som jag hade glömt berättades för mig igen. En berättelse om min farfar, i ett väldigt kortfattat utdrag.

Min farfarsfar förlorade sin hustru när min farfar var väldigt ung. Farfarsfar högg av sig handen, hade inte råd att försörja sin familj. Så farfar såldes till lägstbjudande till en elak bonde. Han hade två mil till skolan och han fick promenera dit och hem varje morgon och kväll. 15 år gammal rymde han och gick till sjöss. Efter många år landsteg han och träffade min farmor, Sigrid. För att få vara nära och lära känna henne tog han arbete hos hennes far, Herman. Och här sitter nu jag.

Tänk vad historien påverkar vår framtid. Hade inte farfar sålts, hade han inte rymt och träffat farmor. Men nu sitter jag i alla fall här, påverkad av det förflutna. Nu till något helt annat.






Öster Malma
Stället som släktträffen ägde rum på hette Öster Malma. Ett ganska maffigt ställe, byggt på 1600-talet. Ett tillhåll för jägare, med massor med döda djur på väggarna och gevär i montrar. Naturligtvis gick ju då maten i viltstil. Det är nu jag talar om för er vad man kan få på Öster Malma.

Först och främst boendet. Jag betalade 900 kronor för en natt för ett dubbelrum. Ett dubbelrum med två separata sängar. Att få sängarna som en stor säng skulle ha kostat mig ännu mer. För 900 kronor förväntar jag mig ett kaklat badrum. Men jag förväntade mig tydligen för mycket. Badrummet hade en slemgrön inredning. Det var inget kakel utan en sån där gammal plastgummimadrasserad vägg och tillhörande mörklila knoppar på kranen i handfatet. Sängarna var helt okej, med sköna lakan. Däremot lite för mjuk för min del. Jag vaknade med ont i ryggen.

När jag hade betalat de 900 kronorna och tyckt att jag kommit rätt billigt undan för den här helgen och är på väg ut, ropar receptionisten åt mig. Nu var det dags att betala maten berättar hon..... Ytterligare 840 kronor ska jag betala för maten för två personer. Alltså 420 kronor per skalle. Fine, det måste vara en sjujävla buffé jag ska få frossa i!

Buffén närmade sig kl 18:00, och vi får beskedet att drycken för man betala extra för... VA!? Har jag betalat 420 kronor och inte får något att dricka? Korrekt, min herre. För en 33 cl rumstempererad ICA-cola får jag betala 15 kronor. Observera att det här är sån dricka som man köper i backar på ICA och kostar i runda slängar 3-4 kronor per flaska om man köper den själv. En vinst för dem på ca 11 kronor. *fnys* Den kunde ju ha varit kall åtminstonde.

50 cl ljummen öl kostade 50 kronor, och ett ljummet glas vin låg nånstans i närheten. Buffén bestod av huvudrätt endast, med potatis, sill, rökt vildsvin, rådjur a lá rostbiff, gravad lax, rökt lax, potatissallad, Janssons frestelse och ägghalvor. Diverse såser gick också att förtöra. Lite bröd, smör och torr ost för att lägga till lite bukfylla.

En enda efterätt serverades och det var kladdkaka med hallonsirap och vispad grädde. Inte ens en efterättsbuffé bjöds det på. Och jag glömde nästan nämna förmiddagsfikat som inte heller var någon buffé utan bestod av en vetekrans, kaffe, te och saft.

Det här var by far, den dyraste och minsta buffén jag någonsin träffat på. Till och med en resa till Åland ger mig mer för pengarna! Med andra ord, ingen höjdare på Öster Malma.


Släkten var dock helt okej!




Kommentarer
Postat av: Nina

Intressant produkttest, skicka en kopia till sagda etablisement, kan vara nyttigt.

2008-05-26 @ 09:27:42
Postat av: lajvkatten

Hehe, själv har jag svårt för släktmiddagar, massor med folk jag förväntas känna, inga i min ålder och sedan kommer jag aldrig till tals. Haha, hotell kan ha den servicen ibland :p

2008-05-26 @ 10:45:30
URL: http://metrobloggen.se/lajvkatten
Postat av: t00b

Nina - Ja det kan vara väldigt nyttigt för dem att få ta del av kritiken. Oftast tycker de att det är positivt att få kritiken framförd.



Lajvkatten - Haha, nä men så blir det gärna. Många av de som var med här var småbarnsföräldrar. Gillade skarpt när de började prata förlossningsbedövning, livmodertappar och annat barnrelaterat... isch

2008-05-26 @ 12:24:13
URL: http://t00b.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0