För ful för ett jobb

Hur långt ska vi gå i kampen mot total jämställdhet? Ska vi lagstadga precis allt eller kan vi få ha kvar lite sunt förnuft och egen vilja? Nyamko Sabuni vill skärpa lagen mot diskriminering. Igen. Nyamko vill att även fula och feta ska kunna få jobb på samma villkor som snygga och smala. Och detta vill hon lagstadga fram.

Hon vill att lagen ska ha en så kallad "öppen lista", där alla möjliga tänkbara diskrimineringsformer finns listade. Så snart kan vi bara välja och vraka bland ett helt smörgåsbord av kränkningar.


Hade jag varit arbetsgivare skulle jag känna mig kränkt om jag inte fick välja vilka jag skulle anställa. Driver jag ett företag som till större delen består av kundkontakt vill jag inte ha fula människor i min firma. Likaså om jag besöker en butik, ett café eller ett annat ställe vill jag se vackra människor. Det kan tyckas vara lite elakt att tycka så, men sådan äro sanningen.


Sedan tror jag att det finns ytterligare skäl till att man inte kanske vill anställa feta människor. Och nu pratar jag feta och inte personer som är något överviktiga. Det handlar nog om hälsa. Man ser nog en risk i att dessa människor kommer att vara borta mer och jobba mindre effektivt. Kan mycket väl handla om fördomar, vad vet jag.

Fortsätter vi i den här stilen kommer vi snart ha lagstadgat bort vår fria vilja. Vi byter åsiktsfrihet mot politisk korrekthet. Politisk korrekthet behöver bort från marknaden.


Vad tycker du, är Nyamko Sabunis förslag vettigt, eller svettigt?


Läs artikeln i Metro


Kommentarer
Postat av: lajvkatten

Det är kul att du bloggar om samma sak som jag gör ^^

Hmm... jag kan förstå din poäng, men jag tycker samtidigt att det är så otroligt fel att det är på det sättet :p Man kan vara ful och samtidigt vara både trevlig och effektiv.

2008-05-27 @ 11:35:20
URL: http://metrobloggen.se/lajvkatten
Postat av: t00b

I en värld där pengar styr marknaden har man inte råd att anställa "fel" personal. Självklart kan en ful människa vara trevligare och mer effektiv än en vacker människa. Men en ful människa kanske inte lockar kunder lika mycket som en vacker, därför anställer man inte den fula. Minskad kundkrets + minskad inkomst = sparken för den fula.



Det är jättetrist att säga det, men det är sant. Och jag tycker att det är fel att lagstadga om det. Buhuu för de som inte får de jobb de vill ha. Alla passar inte på alla ställen.

2008-05-27 @ 14:06:49
URL: http://t00b.blogg.se/
Postat av: lajvkatten

Jag kan förstå att arbetsgivare vill ha snygga människor utåt, men det behöver vara rätt bara för det.



Lite som att vissa säger att man inte går på utseende när man träffar någon. Klart man bryr sig om utseende, vi lever i en utseendefixerad värld, men är det bra? Enligt mig nej, men jag går ju också på utseende när jag träffar folk (dock så ärkänner jag att jag gör det).



Och var går gränsen för vad som är fult? Är det övervikt eller är dålig hud, bruna tänder mm mm?

2008-05-27 @ 14:20:57
URL: http://metrobloggen.se/lajvkatten
Postat av: Linn

Vem bestämmer egentligen vad som är fult och fint? Alla har ju olika smak. Och om detta ska lagstadgas ska det fanimej också lagstadgas om att folk ska få gå klädda hur de vill på jobbet.

2008-05-27 @ 15:29:21
URL: http://knyttsak.blogg.se/
Postat av: t00b

Det är väl betraktaren i slutänden som bestämmer vad den tycker är fult. Sen att betraktaren dagligen matas med ett ideal är en helt annan sak. Som du säger Linn, så har ju alla olika smak, så hur kan man då veta om arbetsgivaren sagt nej till en person pga att denne är ful? Arbetsgivaren kanske tyckte att personen var vacker, men drabbas då i alla fall, bara för att den "fula" ansåg sig bli diskriminerad pga sitt utseende.



Gränsen går där du själv sätter den. Som jag skrev här ovan är det därför lite farligt om Nyamko's förslag går igenom. Då sätter vi helt plötsligt en lagstadgad praxis, genom domar, på vad som är vackert och fult. Hur bra är det egentligen? Om en person med fula tänder får rätten på sin sida, ja då påstår vi ju att alla som har fula tänder är för fula för att få ett jobb.



2008-05-27 @ 19:51:50
URL: http://t00b.blogg.se/
Postat av: lajvkatten

Det är sant, alla har vi vår egen syn på det där med skönhet.

Men sedan hoppas jag verkligen inte att en arbetsgivare säger rent ut att man blir nekad arbete för att man är för ful.

2008-05-28 @ 10:50:10
URL: http://metrobloggen.se/lajvkatten
Postat av: spekke

Er teorin är alltså att en oattraktiv person inte klarar av kundkontakt på ett bra sätt..



Låter lite grann som att "vi på företaget bryr oss inte om hur du ser ut, men våra kunder gör det.."



Rent skitsnack det där. Faktum är (jag vet ju jag som ser ut som stryk) att klar majoritet av människorna är otroligt toleranta och handlar gärna av fula bara de är trevliga och hela o rena, schyssta kläder etc.



Däremot ni här på bloggen verkar vara fruktansvärt naiva och kanske t.o.m. intoleranta.



Hälsningar från en lite upprörd

Bill Gates

2008-12-03 @ 08:11:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0