Lika för alla - det jämställda samhället

Vi kämpar hårt för att vi ska få det jämställt i vårt samhälle. Jämlikhet mellan män och kvinnor, mellan svenskar och invandrare, mellan kristna, judar, muslimer och vad det nu kan vara. Alla ska ha lika rätt till allt, ingen ska diskrimineras. Men ska det bara gälla rättigheter och inte skyldigheter?


Naturligtvis bör detta gälla även skyldigheter. Kräver man rättigheter får man skyldigheter på köpet, det går inte att frånkomma. Det jag menar är debatten om skyldigheten för barn att gå i skolan. Vissa föräldrar vill inte att barnen ska vara med på vissa ämnen, exempelvis sexualundervisning. Hur kan de vilja diskriminera sig själva på det viset? Förstår man inte vikten av att ens barn får en korrekt skolgång. Oavsett vilken religion man tillhör ska man ge sitt barn de bästa förutsättningarna som finns.
 

Man kan inte komma och kräva massa rättigheter om man inte anpassar sig efter de skyldigheter som finns i samhället. I dagens Punkt.SE har ett antal personer få uttala sig i frågan om elever ska kunna tvingas att vara med på alla lektioner. Signaturen Albin Stööp 17 år, från Göteborg tycker att om man tycker det är obehagligt att gå på de berörda ämnena pga. sin bakgrund ska man inte alls behöva gå på lektionen. Hur dumt vore inte det, om alla elever skulle kunna välja vilka ämnen man vill gå på. Hur skulle nivån på nästa generations arbetare se ut då?


Vad tycker du? Ska skolplikten gälla för alla, eller bara för vissa?



Kommentarer
Postat av: Ceder

Nä, jag tyckte matte var obehagligt, inte hjälpte det mig inte :D fick allt ta o palla mig dit i allafall, men visst, kan förstå till en viss del ändå, men ändå inte. Svårt att avgöra bara sådär, men det är skolplikt i Sverige fram till man går gymnasiet o då ska detta gälla alla!

2008-03-10 @ 15:48:34
URL: http://www.devnoll.se
Postat av: victoria

Ord syster (!), tänkte jag skriva och så skrev jag det. Om det finns elever som tycker att tex sexualundervisning är obekvämt så är det viktigt att diskutera varför det är det, och det är också viktigt att undervisningen förändras och utformas så att den passar eleverna. Bloggade faktiskt om just sexualundervisning idag, om hur dålig den är på skolor i allmänhet! Det pratas bara sjukdomar och begränsningar.

2008-03-11 @ 01:15:28
URL: http://svartvitlila.blogg.se
Postat av: t00b

Exakt! (orkar inte tillföra mer till debatten) =)

2008-03-11 @ 14:18:42
URL: http://t00b.blogg.se
Postat av: Monica

Jag tror att det skulle kunna få ganska jobbiga konsekvenser om man lät vissa elever slippa vissa ämnen. Som Ceder säger, jag hade också gärna sluppit gå på matten.

Oavsett hur dålig sexualundervisningen än må vara på många skolor är den dock bättre än ingen alls, vilket är vad alternativet blir för de invandrartjejer vars föräldrar inte låter dem delta.

2008-03-11 @ 19:37:42
URL: http://gealachs.blogg.se
Postat av: t00b

Hade jag haft ork och tid, hade jag kollat vad skollagen säger och sedan slängt mig med lite paragrafer. :)

2008-03-12 @ 09:32:24
URL: http://t00b.blogg.se
Postat av: Elin

Och hur stort problem är det inte med könssjukdomar o liknande idag? Hur ska man kunna hindra sådant om inte med information??

2008-03-12 @ 14:56:02
Postat av: Monica

Elin ---> Precis, så som det pratas om sexualundervisningen idag undrar man ju om den alls får innehålla prat om sjukdomar. Någonstans måste de ju lära sig det också. Jag hade kanske tur, men "på min tid" handlade det inte alls bara om sjukdomar, men visst ingick det.

2008-03-12 @ 17:03:09
URL: http://gealachs.blogg.se
Postat av: t00b

Elin och Monica, det vet ni väl att vissa grupper inte behöver ha sexualundervisning, för det är strängeligen förbjudet att ha sex utanför äktenskapet. Och har man sex inom äktenskapet, med endast en person och samma person livet ut så drabbas man inte av könssjukdomar. *ironi*

2008-03-13 @ 07:45:50
URL: http://t00b.blogg.se
Postat av: Monica

t00b ---> Så klart är det ju så, vad tänkte jag med? ;-)

2008-03-13 @ 21:28:57
URL: http://gealachs.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0