Dödshjälp återigen en aktuell fråga

Jag, och säkert många med mig, har följt den tragiska historien om cancersjuka Chantal Sébire från Frankrike.

Hon led av en svår, och därtill obotlig form av cancer som attackerade näshålan och deformerade hennes ansikte. Så illa att ögonen trängde ur sina hålor. Man kan knappt föreställa sig smärtan som uppkommer av en sådan sjukdom. Men ändå ska människan tvingas lida.
 
Trots vädjan fick hon inte med lagens stöd dödshjälp för att göra slut på sitt lidande. Istället tog hon, med stor sannolikhet, sitt eget liv. Chantal's död har väckt frågan om lagändring i Frankrike, en lagändring som ska tillåta aktiv dödshjälp. Och man kan fråga sig, vad finns det för argument för och emot?

Själv kan jag bara hitta argument för dödshjälp, och egentligen behövs det bara ett - slippa lida.


Vad tycker du, ska aktiv dödshjälp vara lagligt eller inte? Kom med argument.




Kommentarer
Postat av: Erika

Jag tycker att det är hemskt att folk måste lida om de ändå måste dö snart, så jag är FÖR dödshjälp. Men jag tycker inte att någon ska kunna kräva aktiv dödshjälp om man har en sjukdom som man faktiskt kan bli av med. Jag menar, man får ju avliva djur när de blir gamla eller lider, varör inte människor?

Ha en bra dag :)

2008-03-20 @ 08:10:25
URL: http://ikans.blogg.se
Postat av: t00b

Förvisso, men jag kan tycka att det beror lite på vilken sjukdom det är. Man ska inte generalisera utan får titta på fall till fall.

Men konstigt är det, att vi behandlar djur bättre än människor.

2008-03-20 @ 09:58:00
URL: http://t00b.blogg.se
Postat av: julia

jag tycker att man ska införa dödshjälp till Sverige, det är lidande för en person som inte lever fullt ut att fortsätta leva. Det ska vara upp till individen och vara ett val när man inte ser nån annan utväg.

2008-03-20 @ 13:21:48
URL: http://MeandBillie.blogg.se
Postat av: Monica

I ett fall som det här, när det är helt uppenbart att hon inte kan bli frisk så är jag helt klart för.

2008-03-20 @ 20:15:13
URL: http://gealachs.blogg.se
Postat av: Lollo

Dödshjälp borde vara tillåtet. Frågan är bara vem som ska utföra det? På sätt och vis är det ju mord. Men människan ska kunna bestämma över sitt eget liv. Däremot blir det en svårighet huruvida beslutet ska godkännas eller ej, då en människa är sjuk påverkas hela människan, vilket gör att det är lätt att genom depression ge upp sitt liv, istället för att kämpa. Och hur ska människor som inte är tillräckligt mentalt med under sin sjukdom kunna fatta rätt beslut?

2008-03-20 @ 20:17:42
URL: http://lolous.blogg.se
Postat av: t00b

Frågan om vem som ska utföra det är egentligen inte så svår att svara på - Landstinget. En sjuk människa hamnar lätt i en depression, vilket kanske inte är så svårt att förstå. Har man en sjukdom som bara leder till döden genom lidande, kan jag inte förstå varför så många är emot att göra lidandet kort. Man förstår det nog inte för ens man själv hamnar i situationen. Det är lätt för makthavare och andra att döma ut metoden, men när de har en mamma, farfar eller son som lider svårt av en dödlig sjukdom kanske man ändrar uppfattning.

Jag har sett flera av mina släktingar tyna bort i lidande, och vägrar att själv sluta på samma sätt.

2008-03-25 @ 07:55:18
URL: http://t00b.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0