Är jag lämpad för polisyrket?

Ja snart är det dags att visa för rekryterarna att jag är lämplig som polis. Om exakt en vecka borde jag vara klar med den sista delen i uttagningen till Polishögskolan. Det här är även den svåraste delen. Jag kommer att bli intervjuad två gånger, ena gången av två poliser och andra gången av en psykolog. Man får då prata om varför man vill bli polis, varför just jag ska bli polis och vad man har för värderingar om andra människor och andra "samhällsföreteelser", samt inställningar, attityder, moral och etiska värderingar.
 

Det är svårt att förbereda sig för de här testerna. För de fysiska testerna, svenskprovet och andra skriftliga tester går det ju att förbereda sig. Men det här är svårare. Jag vet vad jag har för värderingar om saker och ting, och det borde inte vara svårt att tala om det. Men det finns ju alltid en risk för att man råkar säga något som missuppfattas, eller rent utav låter inövat.
 

Jag börjar redan bli nervös. Läste lite på Polisens hemsida om intervjuerna osv. och då kom fjärilarna. Det här är en viktig punkt i mitt liv, och jag får inte göra bort mig. Jag bör redan nu börja fundera över ovanstående frågeställningar, så att man inte sitter där och inte har en aning om vad man ska prata om.


Och med det här så börjar veckans artikelserie om mina olika värderingar mm.



Kommentarer
Postat av: Didi

Vi håller tummarna här!

2008-03-25 @ 20:33:49
Postat av: Monica

Lycka till!
*kram*

2008-03-25 @ 22:33:07
URL: http://gealachs.blogg.se
Postat av: nina

Var dig själv, o så har du carro, då är allt bra!

2008-03-26 @ 06:04:56
Postat av: t00b

Tack för stödet! =)

2008-03-26 @ 07:16:51
URL: http://t00b.blogg.se
Postat av: Ceder

Klart det kommer att gå bra! Lycka till!

2008-03-26 @ 10:09:27
URL: http://www.devnoll.se
Postat av: julia

jag tror på dig som polis! :)

2008-03-26 @ 13:44:47
URL: http://MeandBillie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0