Jämställdhet inom Polisen

Det kämpas hårt för att vi ska få jämställdhet mellan könen, men ändå görs kvinnan till det svagare könet.

Jag loggade ur min hotmail, och kommer till msn-nyheterna. Där, mitt bland alla andra små länkar hittar jag rubriken ” Färre kvinnor till polisskolan”. Enligt siffror från Rikspolisstyrelsen är det färre kvinnor som kommit in till höstterminen, än vad det var till vårterminen. Närmre bestämt åtta procent färre kvinnor har kommit in. Därför har Säpo i en utredning föreslagit att man ska ta bort vissa krav för att fler kvinnor ska kunna komma in.

Det här är ett känsligt ämne i vissa kretsar, mer eller mindre tabu. Jag förstår inte tänket bakom ett sånt förslag. Är det inte så att när man väl är ute i yrkeslivet så möter man lika motstånd, oavsett om man är lång, kort, tjock, smal, man eller kvinna! Varför ska man då ha olika krav för att komma in i yrket? Det är nästan så att jag blir upprörd över det här. Feministerna gapar och skriker när orättvisan skuffar undan kvinnor, men när det är åt andra hållet? Är det inte ännu värre då? Det man gör genom ett sånt drag, det är att trycka ner kvinnorna ännu mer.

Vad tycker du, ska det vara olika fysiska krav för män och kvinnor?





Kommentarer
Postat av: Monica

Nej, det tycker jag inte. Man måste ju klara av jobbet. Sänker man fyskraven sänker man också säkerheten.

2008-07-25 @ 19:07:01
URL: http://gealachs.blogg.se/
Postat av: t00b

Precis. Dessutom, jag som är väldigt liten i storlek och inte alls lika stark som de andra killarna måste ju kämpa mycket för att komma upp i samma styrkekapacitet. Tjejerna behöver ju inte alls kämpa lika mycket... :/

2008-07-25 @ 21:19:15
URL: http://t00b.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0