Vart går gränsen?

Vi lever i ett tydligt gränsland med till synes otydliga gränser.

I dagens Punkt.SE kan man läsa en artikel om en muslimsk kvinna som blev avskedad från McDonalds för att hon vägrade ha kortärmat på sig. Hennes religion kräver nämligen att hon har långärmat. Kvinnan har nu anmält McDonalds för diskriminering.

En provanställning kan avslutas precis när som helst, och man behöver egentligen inte ha något direkt skäl till varför man avslutar anställningen. Att ignorera en uniformspolicy är väl ändå skäl nog till att bli avskedad eller? Man kan ta killen som fick sparken pga sin utmanande frisyr som exempel. Han ville inte hålla sig till den policy som företaget satt upp och fick därmed inte fortsätta att företräda företaget.

Om nu McDonalds har en föreskrift som säger att kortärmat ska bäras vid arbete i restaurangen så får man antingen rätta sig efter det, eller ta ett jobb där man kan klä sig som man vill. Eller har jag fel? Min arbetsgivare kommer kanske att kräva att jag ska ha kavaj på mig. Jag gillar inte att ha kavaj på mig, men om jag inte har det kommer jag inte få jobba kvar. Så enkelt är det, därför kommer jag att ha på mig kavajen.

Oavsett vad man har för skäl, om det är religion eller annan klädstil, så ska man rätta sig efter regler. Gå inte och gnäll om diskriminering hela tiden.

Jag utser mig till profet och skapar härmed en ny religion. Där är det strängeligen förbjudet att arbeta fredagar och måndagar samt mer än sex timmar om dagen. Anställ mig, annars anmäler jag till DO!

*suck*


Kommentarer
Postat av: julia

ja håller verkligen me! man ska följa klädregler som finns för arbetsplatsen och de reglerna är inte skapta för att diskriminera någon utan för hälso och säkerthets anvisningar, eller ska ja som muslim få bära burka i ett vårdarbete bara för att ja har det som tradition? man ska skärpa reglerna istället då man får klart vad som gäller och inte gäller..

2008-01-25 @ 12:50:36
Postat av: t00b

Fast frågan är om det hjälper med skärpta regler? Är det inte folket som har det lite för bra, och bara försöker hitta något att gnälla på?

Jag är expert på att gnälla, och letar efter saker att gnälla på. Så jag kanske inte ska säga för mycket ;)

Företagen har ju strikta regler när det gäller arbetskläder. Om det i din religion sägs att du endast får använda sandaler på fötterna får du inte jobba på ett bygge eller lager, för där måste du ha säkerhetsskor på dig. Ska man då anmäla till DO för diskriminering eller?

2008-01-25 @ 15:51:39
URL: http://t00b.blogg.se
Postat av: Monica

Jag hakar på din religion om du lägger till att man inte ska kunna tvinga folk att göra saker före kl. 10 på morgonen.

Håller med dig i vad du säger, om ett arbete har klädregler som jag inte kan acceptera, varför ens söka det jobbet?

2008-01-25 @ 18:26:45
URL: http://gealachs.blogg.se
Postat av: t00b

Mycket bra tillägg! =)

Antagligen för att få sina 15 minutes of fame, och vara med i tidningen när man kallar det diskriminering?

2008-01-27 @ 09:20:53
URL: http://t00b.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0