När samhället inte tar sitt fulla ansvar

Att ta lagen i egna händer vet alla att man inte ska göra. En sak för polisen är helt enkelt en sak för polisen.

Att Rödby-skjutningen skulle kunna ha undvikits är jag rätt så övertygad om. Att jag inte är helt övertygad beror på att jag inte har alla fakta kring händelsen. Jag baserar min övertygelse på de fakta jag har för stunden. Inte helt korrekt att göra så, jag borde se till att ha bra källor innan jag skriver. Men jag kan inte vara ofelbar hela tiden.

Vad kommer det sig att 15-åringar blir allt mer kriminella? De mest uppmärksammade fallen är dödsskjutnignen i Rödby, där en familjefar sköt ihjäl en ung pojke och skottskadade en annan, samt Kungsholmsmisshandeln. Två av killarna som nyss släpptes i väntan på att domen ska vinna laga kraft är återigen misstänkta för misshandel. En till det vill säga.

Familjefadern i Rödby hade polisanmält trakasserierna mot sin familj sex gånger. Vad hände med dem? Fick föräldrarna reda på att pojkarna blivit polisanmälda? I en sån liten ort måste det stå något om det i den lokala nyhetsblaskan. Reagerar inte föräldrar på det? Hur många 15-åringar i Rödby åker moped? Jag säger inte att polisen gjort något fel, men någonstans har något gott ruskigt fel.

De två 16-åringarna som i måndags dömdes till 3 års ungdomsvård sitter anhållna igen för en ny misshandel. Polisen fick larmet 01:14 natten till fredag. Ursäkta, men vilken förälder släpper ut sina ungar så sent en vardagsnatt? Speciellt inte när ungen precis blivit dömd för vållande till annans död! Här har defenitivt föräldrarna gjort något ruskigt fel.

Men vad kommer det sig att det går åt det här hållet?

Jag vill påstå att det finns två faktorer inblandade;
1. Föräldrar som inte kan uppfostra sina barn. De har noll koll på hur man gör och låter ungarna ränna ute om nätterna, supa och röka. Föräldrarna tror att samhället uppfostrar barnen, och med samhället menar jag skolan. Dagens föräldrar tar inte i med hårdhandskarna när det behövs.

2. Samhället sparar. Skolorna ska spara pengar, fritidsgårdar läggs ner och personal sparkas. Samhället ser inte till att ungdomarna har tillräckligt att göra.

I grund och botten är det dock föräldrarna som har det största ansvaret att se till att ungarna sköter sig, inte samhället. Det är en trend som växer sig starkare att ungdomarna ska börja supa i tidig ålder och det är svårt för samhället att göra något åt det. Oavsett om man har massor med personal på massor med fritidsgårdar så kan ju ungarna välja att inte gå dit. Och det är där föräldrarna ska ta sitt ansvar.

I Tyskland finns en väl beprövad metod och det är utegångsförbud för ungdomar under 18. De får helt enkelt inte vara ute efter 22 och blir hemskjutsade av polisen om de ertappas. Klockrent tycker jag. Så länge inte föräldrarna kan sköta sina barn får samhället sköta dem.



Kommentarer
Postat av: H

Självklart är det så att föräldrarna ska fostra sina barn. Se till att barnen inte spriger på stan och super och slås.

Det är inte bara samhällets sak att ta hand om våra barn dock har skolan också ett ansvar i våra barns uppfostran. I Sverige har vi skolplikt och barnen är i skolan större delen av sin vakna tid. Det innebär att en stor del av barnens värderingar formas genom skolan.

Problemt med det är att klasserna är så pass stora idag att lärarna inte har en möjlighet att hålla koll på alla barn. Barnen är i många fall väldigt anonyma och istället fostrar de varandra. Jag har själv en son och jag märker mer och mer att han inte har så många vuxna förebilder i skolan utan att det är de lite äldre barnen som sätter reglerna.

Självklart försöker jag lära honom vad som är rätt och fel. Behandla andra som man själv vill bli behandlad. Att man ska respektera andra människors val och åsikter och om man gör detta får man också respekt. Barn är av naturen väldigt själviska, det är upp till oss vuxna att lära ut omtanke, ödmjukhet och respekt.

Det jag vill ha sagt med detta är att när skolan tvingas dra ner på personal och barnen får mer fritt spelrum så förstör det mycket av den plattformen som man som förälder försöker bygga upp.

Du föreslog att som i Tyskland ha ett utegångsförbud för ungdomar under 18. Jag tror inte att ytterligare förbud och lagar hjälper i långa loppet, detta skapar nog snarare ett ännu större gap mellan ungdomar och vuxna.

Istället för att lägga resurer på att polisen ska behöva plocka upp ungdomar som är ute och springer på stan så lägg de resurerna på skolan och börja ge våra små möjligheten att bli fritänkande, glada barn som klara att stå emot dumheter.

Sen att det finns en hel del föräldrar som verkligen inte tar ansvar för sina barn är helt klart. Varför det är så finns nog hur många orsaker som helst.

2008-01-14 @ 16:35:43
Postat av: t00b

Jag håller med om att barnen uppfostrar varandra, men den speglas nog av den uppfostran de får hemma. På vilket sätt skulle det inte hjälpa? Är man inte ett barn fram tills dess att man blir 18? Då borde man kunna ta ett straff som en vuxen, om man vill bli behandlad som en vuxen.

Först och främst ska uppfostran ske av föräldrarna, sen ska man få lära sig vett och etikett i skolan. Självklart borde resurserna läggas på skolan, istället för att polisen ska skjutsa hem ungdomar. Men nu läggs resurserna på att lösa brott begångna av ungdomar, samt till sjukvård för ungdomar som blivit alkoholförgiftade eller misshandlade.

Det finns lika många lösningar som problem, och minst lika många åsikter på hur lösningarna ska se ut. Sen om vi någonsin kommer få en vettig lösning, det återstår att se.

2008-01-14 @ 19:09:45
URL: http://t00b.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0