Familjefar står åtalad för mord på 15-åring

Alla har hört talas om dödsskjutningen i Rödeby, det idylliska småsamhället som förvandlades till en rikskändis över en natt.

Familjefadern som är i 50-årsåldern fick nog av trakasserierna som hans familj fått utstå under några års tid. Han tog fram ett gevär och sköt mot pojkarna på moped som var på hans tomt. Han hade inget uppsåt att träffa pojkarna med skotten, utan bara skrämma dom. Eftersom han inte hade uppsåt att träffa dom, hade han inget uppsåt att döda dom heller. Alltså kan han inte dömas för mord.

Kan Leif Silbersky sitta i rätten och hävda nödvärn för Riccardo's mördare, då kan familjefadern göra likaså.
Men nödvärn kan man inte heller hävda i det här fallet. Jag skulle kunna gå in mer på djupet i det rättsliga, men jag har inte tillgång till lagbok eller expertisen min käraste flicka har. Men det kanske kommer vid ett senare tillfälle, typ när domen faller. Jag hoppas dock att han inte blir dömd för mord, för det vore skandal.

Vad tycker du? Ska han dömas för mord?

Edit:
Enligt Expressen.se misstänks pappan ha skjutit pojken först i armen och när han sedan bad för sitt liv ska han ha skjutit honom i bröstet. Det ska tydligen ha varit det andra skottet som var dödande. Jag får kanske ta tillbaka min ovanstående kommentar.



Kommentarer
Postat av: karolina

ja, då tittar man igen.

2008-01-04 @ 16:21:08
URL: http://karolinaastrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0