Dödligt våld mot kvinnor i nära relation

Nu ska jag gå in på ett ämne som är ganska känsligt. Nämligen, som överskriften skvallrar om, dödligt våld mot kvinnor i nära relation.

Våldet i Sverige har uppmärksammats mer och mer på senaste tiden i samtliga medier. Det har inte undgått någon vad som händer, bäde på små och stora orter.

Sen har vi en alldeles speciell form av våld, och det är det som är riktat mot kvinnor. Som vanligt tolkar jag fritt, tyvärr från aftonbladet.se och deras fantastiska artiklar. Jag har skrivit om detta tidigare och tycker att det är dags att jag skriver lite igen. För det första anser jag inte att det behövs en speciell lag som riktar sig mot våld och kränkningar mot kvinnor. Det borde räcka med formuleringen "Våld i nära relation", utan ett genus. För visst är det så att både män och kvinnor drabbas av våld i en nära relation och alla borde få samma rättsliga hjälp.

Att kränka en kvinna är tydligen värre än att kränka en man. En man ska tåla lite stryk och psykiska påhopp, eller? Vart ska vi män ta vägen om vi blir misshandlade? Lourdes Daza-Gillman skriver i en artikel på Feministiskt initiativ's hemsida,  grovt översatt, att en misshandel emellan män slutar med omplåstring på sjukhuset eller i värsta fall om det går till rättegång, så får ju den misshandlade upprättelse. Men en kvinna får tydligen aldrig upprättelse, hon tar antingen självmord, blir misshandlad till döds eller i bästa fall lämnar mannen. Men hon får tydligen aldrig upprättelse.

Jag kan hålla med om att män är överrepresenterade vad gäller våld och brottslighet överlag och att det är ett problem för samhället. Men vi kämpar väl ändå för att samhället ska bli jämställt eller? Hur ska vi lyckas bli jämställda, när vi i lagen är ojämställda? Kvinnofridsbrott, men inget manfridsbrott. Vad kommer det sig? Alla vet vi att män också får sin beskärda del, men vi vågar ännu mindre berätta om det. Jag vill understryka att med "vi" menar jag inte mig själv, så ni inte tror att min sambo slår mig.

Ingen, oavsett kön, ska behöva lida. Det finns nog ingen som inte håller med mig. Men räcker det inte med att är en person, inte man eller kvinna?

På aftonbladet presenterade man statistik över antalet dödade kvinnor mellan 1990-2004. De skriver det lite luddigt för på 17 år, enligt aftonbladet, så har det dödats nära 300 kvinnor sedan 1990. Dessa cirka 300 ska ha dödats av sina män. 300 på 17 år, det är mycket mindre än vad som dör i trafiken varje år. "Målet för 2007 var att inte fler än 270 personer skulle förolyckas i trafiken, men resultatet blev att ca 490 människor omkom." källa wikipedia.

När jag går in på BRÅ's hemsida och söker efter statistik så får jag ingen statistik på dödligt våld mot män och kvinnor före år 2000. Sedan år 2000 har det dödats 426 kvinnor och 848 män. Nästan dubbelt så många män som kvinnor. Hur dessa har dött har jag inte tagit fram någon statistik på, förutom att det är dödligt våld.

Det borde inte handla om annat än att minska våldet i samhället, oavsett om det är riktat mot kvinnor, män, HBT-personer eller invandrare. Vad vill jag säga med allt det här då? Nån som vet?

Kommentarer
Postat av: Mr galahad

Jadu vi är många som irriterat oss på den skeva bild av verkligheten som presenteras i vår största kvällstidning.

Man målar upp problemet med våld mot kvinnor i relationer som ett enormt problem och tar enbart i förbifarten upp att detta "kan ju också drabba män med det så försvinnande få fall" att det kan vi bortse ifrån". Hmm var femte dödsfall är tydligen "försvinnande få fall" enligt dessa individer.



Modern forskning ifrån bla BRÅ talar om att våldet mot är väldigt mycket vanligare än vi tidigare trott, eller ska jag säga "de" trott eftersom jag vetat. Minst 30% av närstående våldet drabbar män säger de svenska forskarna som ligger bakom rapporten BRÅ 2009:11. Internationell forskning talar snarare om 50%.

Men det är en bild av verkligheten som man i PK media inte vill kännas vid mer än högst flyktigt.



Våld och i synnerhet dödligt våld ÄR ett stort samhällsproblem, man behöver inte göra det svårare än så. Lägg resurserna på att förstå de faktorer som får människor att begå sådana brott, oavsett relation till varandra. Och arbeta för att ta bort de faktorerna. Då har man i vart fall gjort något konstruktivt istället för den skimär man skapar idag..



Mvh

//Mr Galahad

2011-12-31 @ 10:15:11
URL: http://mrgalahad.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0