Anmälningar mot diskriminering kommer att öka?

Nyamko Sabuni, jämställdhetsminister (m), har lämnat förslag på ny diskrimineringslag. "Förutom de fem diskrimineringsgrunderna kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder och sexuell läggning kommer lagen nu att utvidgas till att också omfatta könsidentitet och ålder" citerar aftonbladet.se.

Aftonbladet.se skriver vidare:

"Nyamko Sabuni vill framöver se om diskrimineringslagen kan omfatta även andra grunder för diskriminering, genom att ha en så kallad öppen lista.

"Det skulle stämma bättre överens med hur internationella konventioner är utformade. I grunden är det lika oacceptabelt att människor diskrimineras oavsett på vilken grund det sker", skriver hon på DN Debatt."

Vart kommer den här nya lagen att leda? Jag har inte lagt mycket tanke bakom mitt följande uttalande, men jag kör hårt.

Vart kommer gränserna gå, när vet man om man blivit diskriminerad eller inte? Om det är åldersgräns på 24 på krogen och den som är 23 inte får komma in, är det åldersdiskriminering då? Ladies night, där bara tjejer får komma in, är det könsdiskriminering då? Om jag inte kommer in på en stureplanskrog för att jag inte tjänar över 40 000 i månaden, vad är det för diskriminering då?

Risken är att antalet anmälningar kommer att öka, och polisen får utreda rena löjan. Ta bara den muslimska kvinnan jag skrev om nyligen som exempel. Det var rena löjan den anmälningen. Folk kommer att utnyttja detta, antagligen för att försöka få ut skadestånd och dylikt. Forumstråden som hör till artikeln är full av ironiska inlägg, mycket humoristiskt om jag själv får säga det.

Vad tror ni kommer att bli följden av en ny diskrimineringslag?


Kommentarer
Postat av: Ceder

Det där med stureplanskrogen stämmer nog, fast jag tror dom skiter i om det är diskriminering eller inte, men jag förstår vart du vill komma.... verkar helt sjukt.

2008-01-28 @ 16:01:24
URL: http://www.devnoll.se
Postat av: t00b

Ja klart att dom skiter i det. Men om den nya lagen träder i kraft kan de inte skita i det ;)

2008-01-28 @ 18:00:56
URL: http://t00b.blogg.se
Postat av: Linn

"Folk kommer att utnyttja detta, antagligen för att försöka få ut skadestånd och dylikt."

Jo, risken finns. Snart har vi det som i USA, där man kan stämma folk för nästan vad som helst.

2008-01-28 @ 21:03:31
URL: http://knyttsak.blogg.se
Postat av: t00b

Exakt, helt klart. Så vill vi inte ha det!

2008-01-29 @ 14:25:50
URL: http://t00b.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0