Sexistisk reklam?

Det stormar i reklamvärlden.


Nummerupplysningsföretaget Aspiros, 118 003, sänder en reklamfilm på TV med en blond storbystad och lättklädd tjej. Reklamen har blivit anmäld fem gånger för att vara sexistisk. På aftonbladet.se kan man både se reklamen och även läsa vissa läsarreaktioner om reklamen


Jag har sett reklamen och håller med vissa kommentarer. Tjejen har ju absolut ingenting med nummerupplysning och göra. Och visst hon är sexig. Spela roll. Ett lagförslag ligger och pyr om att det ska bli förbjudet att visa "kommersiell reklam med könsdiskriminerande utformning". Men vad definierar vi då som könsdiskriminerande?


Är det könsdiskriminerande med en kvinna som gör reklam för sexiga underkläder? Typ H&M-reklamerna som man ser lite här och var. Är det könsdiskriminerande med en man i bara kalsonger? Om syftet är att förhindra visning av sexiga kroppar som vi mindre sexiga människor blir stötta av, och som vi ser som ett ideal vad gäller kroppars utseende, så tycker jag att det är helt fel. Det är ju inte bara kvinnor som tar åt sig av kvinnliga modellers utseende utan även vi män. Självklart vill vi se ut som kalsongmodellerna och visst gör många allt för att uppnå detta ideal.


Men inte gnäller vi över kalsongmodellerna, eller? Har ni någonsin hört talas om att en man anmält en kalsongreklam för att den är sexistisk mot män? Har ni hört att en kvinna anmält en sådan reklam? Inte jag i alla fall.


Missvisande reklam däremot, det borde förbjudas. Och då kommer reklambyråerna ha svårt att tillverka reklam. Alla ni som använder AXE deoderant, har ni blivit jagade av en flock med kvinnor? Eller har någon vänt sig om på stan och sagt "Bom-chigi-wao-wao" och sedan klängt sig på dig? Har det någonsin kommit en helikopter och slungat dig ur affären efter att du druckit en Pepsi?


Nej jag tänkte väl det. Reklam som påvisar effekter som är rena lögner, det är något att faktiskt stoppa.

Vad tycker Du klassas som könsdiskriminerande reklam?







Kommentarer
Postat av: Ceder

hahahahahahahahaha..... va dålig reklam.... ja skulle skratta ihjäl mig om jag såg den där på tvn :D

fast, jag förstår vad du menar... inte lätt inte... fast man kanske ska gå o göra några anmälningar mot kalsongreklam... är du på?

2008-02-14 @ 15:54:35
URL: http://www.devnoll.se
Postat av: t00b

Ja för tusan, jag är på! ;)

Fast enligt Kitty Jutbring så tar vi inte illa vid oss..

"Männen har alltid sin överlägsna roll och känns inte utsatta i reklamen på samma sätt som kvinnor. Om man exempelvis ser till David Beckham-reklamen så känns han fruktansvärt självsäker och trygg. Han ligger inte i sina kalsonger och säger "kom och ta mig"." -> www.aftonbladet.se/kvinna/article1837039.ab

Skitsnack om jag får säga mitt.

2008-02-14 @ 20:47:42
URL: http://t00b.blogg.se
Postat av: Ceder

Han ligger väl visste o säger "kom o ta mig".... det skulle jag göra :D :D
Om han "kändes" självsäker, vad kändes hon i reklamen då? Nu kanske självsäker är lite fel ordval, men inte fan var det "kom o ta mig", utan mer : j a g
m å s t e
s t a v a
u t
a l l a
o r d
f ö r
a t t
k o m m a
i
h å g
d o m

2008-02-15 @ 09:07:30
URL: http://www.devnoll.se
Postat av: t00b

Jag tycker inte det spelar någon roll hur han känner sig när han ligger där. Tänk på oss stackare utan magrutor och solbrund glänsande hud, som vill se ut som honom.

Skillnaden mellan män och kvinnor är nog att vi biter ihop och inte gnäller så förbannat ;)

2008-02-15 @ 10:11:41
URL: http://t00b.blogg.se
Postat av: stanna anna

I fortsättningen får vi kanske se osnygga män och kvinnor med pölsiga kläder som talar monotont (eller kanske bara textskyltar med ren fakta som: pölsa -> innehållsförteckning -> pris -> nu i din butik) :-)

2008-02-15 @ 10:48:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0