Ett självständigt Kosovo upprör


Jag är inte ett dugg insatt i det politiska läget i Kosovo. Allt jag vet är att det var stridigheter i Jugoslavien på 90-talet vilket resulterade i flyktingströmmar runt om i Europa. Sverige var ett av länderna som tog emot dessa flyktingar. Minnet av det är kvar. Vi var ett gäng som cyklade bort till förläggningen och hånade flyktingarna, kallade dem ökennamn och betedde oss allmänt främlingsfientliga. Helt oförstående om vad vi egentligen pysslade med, och hur dessa personer lidit innan de kom till Sverige. Till mitt försvar får jag hävda att jag var en okunnig liten skitunge.


Mitt i allt skrivande tog jag och förkovrade mig och fick lite mer bakgrund. Ack jag vill inte verka vara helt okunnig. Kosovo beboddes tydligen av serber, fram tills dess att albanerna tog sig dit och började ta över. Därav stridigheterna. Det är nu albanerna, eller det man kallar kosovoalbaner, som vill ha ett självständigt Kosovo. Så albanerna vill hellre bo i Kosovo än i Albanien.


Stridigheterna var ett resultat av rasmotsättningar. Ren rasism som startade ett krig. Rasismen fortsätter än idag, och det är inte vi svenskar som står för den. I dagens Punkt.SE kan man läsa insändare om just Kosovos självständighet och serberna rasar. Utspel som skulle klassas som rasistiska om det var en svensk som hade uttalat sig. Miona Miletic, 16 år från Malmö skriver så här: "... Vi lät dem bo där, tala sitt eget språk, öppna skolor och massor annat. Men, vad fick vi tillbaka?... Jag tycker att dem ska vara så tacksamma att vi ens lät dem bo där från första början..."


Så där låter det i många svenska hem. Att invandrarna minsann ska vara tacksamma för att vi låter dem bo här i vårt fina land.Då är det rasister som uttalar sig. Men man kan inte vara rasist om man inte är svensk va?



Kommentarer
Postat av: Nazif

Som människa brukar man se brister hos en individ. Så jag la märke till vissa brister på din inlägg.
Det verkar som att du har samlat information från olika, högst otrovärdiga, källor om Kosovo. Jag rekommenderar starkt att du inte gör det i framtiden om du vill ha en rättvis bild av ett land eller vad det nu skulle handla om. I ditt inlägg framgår att du har läst av vad en 16 åring serbisk pojke säger om Kosovos självständighet, vilket verkar att du har tagit det på allvar. Om det är serber som ?låtit albanerna bo i Kosovo? hur går det då ihop med att serber från början var invandrade slaviska stammar som kommer från den nuvarande Rysslandområdet medan Illyrier fanns redan från början där (Illyrier ? gammalt namn på albaner). Serber (slaver) har ju aldrig funnits i Balkan. Det blir bara löjligt om man säger att serber skulle ha ?låtit albaner bo i Kosovo?. Egentligen hör inte den gamla historien hit i den nuvarande situationen, eftersom det är nu som problemen ska lösas.

Hur det än ligger till, så har serber förlorat sin rätt att styra över Kosovo. De har inte sparat att döda, massakrera, kvinnor, barn gamla som unga, våldta kvinnor och barn, bränna allt som kommit i deras väg och mycket annat som en som kommer från väst kan, men sin vildaste fantasi, inte föreställa sig hur det är. Detta var bara toppen på isberget, eftersom serber harr alltid gjort samma sak med albaner i hela det sista seklet som de gjorde i slutet av 90-talet


Det måste upplevas, eller åtminstone läsas mycket om Kosovos konflikt, för att ha rätt att ge synpunkter om den. När jag säger upplevas, då menar jag, se din moder, syster, eller annan nära anhörig våldtas framför dina egna ögon (jo det är sant), eller se din son, pappa, mamma, bror syster eller annan nära anhörig bli slagen, stucken, skärad med kniv eller något annat hemskt som massaker framför dina egna ögon (visst, det är också sant). Visst har man bara sett sånt bara på filmer?

Hälsningar

2008-02-19 @ 18:01:16
Postat av: t00b

Jag påstod inte att jag hade 100 % rätt i mitt uttalande. Det var inte mitt syfte att skildra det hela ur ett historiskt perspektiv. Den historiska bakgrunden är egentligen inte ett dugg intressant.

Det var för övrigt en flicka (oftast avslutas ett "serbiskt" namn med a, exempel: Adis (man) Adisa (kvinna)), som uttalade sig.

Att vara långsint kommer inte att göra fred på jorden. Det tog ju inte lång tid innan man började bränna och krossa där borta. Oavsett hur mycket hemskheter man blivit utsatt för, behöver man inte vara hämndlysten. Det är sådant beteende som inte hör den moderna människan till.

Jag har för övrigt all rätt i världen att ha synpunkter om precis vad jag vill. Det rätten är stadgad i lag och jag tänker inte låta mig kuvas bara för att några känner sig orättvist behandlade.

Tack för ditt inlägg Nazif.

2008-02-20 @ 09:32:30
URL: http://t00b.blogg.se
Postat av: Carro

Hej, jag heter Caroline och håller på att skriva ett arbete om just Kosovokonflikten när jag hamnade här. Jag håller med dig om det du skriver men undrar vad Nazif menar med att "Illyrier fanns redan från början där" ? menar han att de fanns i Kosovo innan serberna kom dit?
Hälsningar Carro.

2008-03-02 @ 15:57:15
URL: http://CarRru.blogg.se
Postat av: Serb!

Kosovo har varit bebott av serber från 500-talet.
"Serber (slaver) har aldrig funnits på Balkan".
Man kan ju undra vart du fick den informationen ifrån. Ni påstår att Kosovo alltid har varit albanskt, att serber alltid bott i Kosovo?
Jag tror nog att det är du som bör ta tag i historian och se det ur två olika perpektiv istället för ett! Det är väl klart att serberna kämpar för SITT land, det var där den serbiska historia skrevs.

Ja, precis. Det måste upplevas. Ni vill oftast se ut som änglar, men inte för så längesedan så kom det fram att någon albansk ledare eller vem det nu var, hade sålt organ från serber. Fatta, vilken människa? Och bild och videobevis finns det en enorm mängd av då albaner bränner serbiska heliga kloster/kyrkor, halshuggna huvud, döda barn..

Hälsningar - Kosovo är Serbien -

2008-04-05 @ 21:28:21
Postat av: Miona Miletic

Hej, jag vet inte vem du är som driver denna blogg. Men, jag skulle vara väldigt tacksam om du tog bort mitt namn "miona miletic" i ditt uttalande. Jag var 15 år gammal när jag utryckte mig så i punkt.se. Och det var väldigt fel gjort anser jag idag när jag är 18 år gammal.Tänker inte alls så idag, så jag hoppas du kan ta bort det! Är det något så kontakta mig på baaaaby_m@hotmail, men annars är jag hemskt tacksam om du tog bort den!

2010-04-22 @ 00:56:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0