Etanol eller inte?

Klimatkrisen är ett omdiskuterat ämne. Det ligger på allas tungor, oavsett om man är miljövän eller miljöbov.


Aftonbladet.se listar för- och nackdelarna med etanoldrift i dagens webbupplaga. En av nackdelarna är att etanoldriften lägger sig i vägen för utvecklingen av andra drivmedel såsom biogas. Vad biogasen egentligen utvecklas av vet inte jag. Men det vet wikipedian. Så efter en snabb överblick vet jag mer om biogas och hur det utvinns ur organiska ämnen, med andra ord sopor. Det låter ju bra, eller hur?


Men kommer biogas och etanol lösa problemen med utsläppen från bilar då? Ja till viss del kanske, men vi måste åka mer kollektivt. Och definitivt inte bygga någon sexfilig motorväg genom Stockholm. Den motorvägen som går genom Stockholm fungerar alldeles utmärkt. Om de boende i länet kunde använda den kollektivtrafik som fanns skulle utsläppen minska rejält.


Men nu var det inte "förbifart Stockholm" jag skulle skriva om, utan drivmedel. Vad kan man som enskild individ göra för att påverka utvecklingen av helt och hållet miljövänliga och förnyelsebara drivmedel för våra fordon? Jo precis som med allt annat kan vi försöka höja våra röster och påverka oppositionen. Det kan ju fungera. Men oljeindustrin är en kassako utan dess like, och det finns de som inte vill ha andra drivmedel.



Vad gör du för att minska dina utsläpp?



Kommentarer
Postat av: Ceder

Cyklar o går till jobbet!
Har fan inte råd att åka med bilen, kostar otroligt mycket att tanka :/
Buss är inte att tänka på för min del, eftersom det tar längre tid med buss än att gå

2008-02-15 @ 12:52:18
URL: http://www.devnoll.se
Postat av: t00b

Du är duktig du Ceder. Själv bussar jag, pendlar jag och tillsist tunnelbanar jag. Sen gör jag samma sak hem också. Två timmar ToR varje dag.

2008-02-15 @ 13:10:55
URL: http://t00b.blogg.se
Postat av: Ceder

jösses... 2 timmar :D
tar 30 min för mig att gå, det tycker jag är lång tid :/

http://wulffmorgenthaler.com/striphandler.ashx?stripid=1a5f1519-1b1f-403b-bb85-69b0aac85681
^^ Wikipedia? :D

2008-02-15 @ 13:18:34
URL: http://www.devnoll.se
Postat av: Etanolare

Miljö- och rättvisemärkt bensin och diesel finns det? Man undrar ju i debatten om etanol, hur farlig är egentligen bensin och diesel, har någon i fråga sagt det? Det finnas bara inlägg om hur farligt det är med etanol och hur barn svälter för att man tar maten ifrån dom, men hur är det oljan? Är det inte därför alla krig pågår, pga oljan.

2008-02-15 @ 16:27:17
Postat av: Patric Nilsson

Etanol är vansinne som drivmedel, likaså det närbesläktade Metanol (av skog). Etanol kommer i förlängningen leda till livsmedelsbrist och skövling av regnskog det sistnämnda gäller även om man satsar på Metanol, som den dubiöse miljövännen Björn Gillberg förespråkar.

Vad vi istället borde satsa på är hybridbilar som drivs med el/väte. Detta förutsätter ett betydligt effektivare energiomvandlingsratio när det gäller framställningen av väte än vi har idag. På senare tid har dock lovande framsteg gjorts.

När det gäller själva framdrivningen av fordon så har BMW en vätedriven prototyp bil idag, men motorn slukar oerhörda mängder väte/mil och behöver utvecklas betydligt innan den är kommersiellt gångbar. Men när detta sker så finns det ingen anledning att inte gå över till denna teknik en masse. Vätedrift producerar ju bara vatten som avgas.

El har den stora fördelen att man lätt kan bygga ut infrastrukturen eftersom den kan anslutas till det befintliga nätet.

Postat av: t00b

Svar till Etanolare:
Oljan är en stor orsak till många konflikter, ja. Även en stor orsak till att några bra alternativ till bensinen inte finns. Jag kan tänka mig att oljemagnaterna köpt upp många bra uppfinningar som skulle göra oljan obselet.

Svar till Patric Nilsson:
Eldrift borde man satsa på i större utsträckning, absolut! Man kan ju tycka att en dynamo på alla fyra hjulen borde generera så pass mycket energi att driva bilen tills dess att den stannar, då en vätedrift går igång :)

2008-02-15 @ 20:27:49
URL: http://t00b.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0