Vad faan är (ibid.)?

Sitter här en måndagkväll och pluggar. Läser ytterligare en hjärnsmältande bok med konstiga förkortningar och svåruttalade och svåra ord, när jag för hundrafemtielfte gången stöter på "ordet" (ibid.) i en mening. Eftersom det här "ordet" har dykt upp i fler än en bok den närmsta tiden blir jag nästan förbannad. Förbannad för att det används, och för att jag inte har den blekaste aning om vad det betyder!

Det får med andra ord vara nog nu, inget mer läsande utan att ta reda på vad det betyder. *www.wikipedia.org - ibid.* Ahaaa, nuu förstår jag. Det är samma sak som (a.a), eller (op. cit.). Vilket inte säger mig så mycket utan förklaringen till dem. Kort sagt kan man säga att det betyder "på samma ställe". Man har alltså refererat till det redan, på ett annat ställe. Nu kan jag med lugn i kroppen fortsätta att läsa!

Tills jag kommer till nästa sida mer eller mindre. Nu har man hittat på ytterligare ett nytt ord att leka med. Anomi. Nej men va roligt... Men vänta... Ett till... Diskrepans... Det är inte kul att försöka lära sig något när hälften av tiden går åt till att försöka hitta innebörden av ett ord. Ett enda litet ord förstör så mycket!

Jag har till och med varit tvungen att maila läraren för att få en förklaring på en hel mening. Får författarna betalt per ord, och fem kronor extra för riktigt svåra ord?

Inte undra på att jag gnisslar tänder!



Kommentarer
Postat av: Anja

Jajjamän ^^ Photoshop är fantastiskt på alla sätt!

2008-12-29 @ 22:43:14
URL: http://ingenrubrik.blogg.se/
Postat av: Jessica

Oj, oj! Att inte du har koll på allt alltså?:-) Men tur att du kollar upp allt så vi andra har någon att fråga!;-) he he!

2008-12-30 @ 01:38:15
Postat av: Jessica

Måste bara kommentera din tydning av ibid. Jag har lärt mig att det betyder en upprepning från samma bok eller författare som föregående, alltså att man inte behöver upprepa författaren igen och inte upprepning av det redan sagda, men det var kanske det du menade??? Inte bara nya ord, de ska tydas också!:-) hi hi!

2008-12-30 @ 01:42:49
Postat av: t00b

Hehe, joo det var så jag menade. =) Författare eller "verk" ^_^

2008-12-30 @ 10:31:37
URL: http://t00b.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0