Spottar du på golvet hemma också?

Innan det var dags att ta nattbussen hem igår, passade jag och den "fulle" vännen, Emil, på att äta lite McDonalds. Jag var först inte direkt hungrig och stod och väntade en bit bort på att Emil skulle bli klar i kassan. Bakom Emil, i kön, stod en punkare, modellen yngre, med sedvanlig punkklädsel och punkfrisyr. Det han gjorde när han stod där är helt förkastligt. Han spottade på golvet.

Jag stod där och vred lite på mig. Jag kände att jag helt plötsligt blev hungrig. Visste ju inte riktigt när jag skulle komma hem, eller hur länge jag skulle vara utan mat, så jag gick helt sonika och ställde mig bakom punkaren. Han började småsnacka med ett gäng killar som stod bakom mig. Han såg väldigt osäker ut där han stod. Osäker i sig själv. Killarna frågade hur gammal han var, blott 15 svarade han.

Jag förstår inte hur föräldrar kan låta sina små barn vara ute mitt i centrala Stockholm klockan 03 på natten. Hur tänker de?

Hur som helst, så snackade de färdigt med varandra och det var nästan dags för punkaren att göra sin beställning. En person före honom i kön. Då gjorde han det igen - spottade på golvet. Den gången kunde jag inte låta det gå obemärkt förbi!

t00b: -"Spottar du på golvet hemma också?" Killen vände sig om och tittade lite förskräckt på mig.
Punkaren: -"Ja i mitt rum."
t: -"Vad säger mamma om det?" Killen bara tittade på mig. Vände sedan blicken mot golvet lite skamset.
t: -"Vad tror du killen som städar här tycker om det?" Jag bara haglade min ilska mot honom. Han tittade fortfarande skamset ner i golvet, men vände även sina skamsna ögon mot mig. Han säger fortfarande inget.
t: -"När du själv kommer att jobba här, vad skulle du tycka då om att städa bort spott från golvet?"
P: -"Jag tänkte inte på det. Förlåt." Han uppreppade "tänkte inte på det" en gång till.

Skamset drog han sin ena fot genom spottloskan, som för att torka upp den, men han smetade bara runt den. Jag var dock nöjd med att få trycka ner den lille skiten. Hoppas han tänker efter nästa gång ^_^



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0