Feodalherrarna finns fortfarande

Att det råder en finansiell kris i världen har inte undgått någon. Även vårt avlånga lilla land har drabbats. Men den drabbar inte alla.

För den som arbetat med provision och bonus vet att när man gör ett bra jobb och tjänar in pengar till företaget så får man själv en större kaka. När jag hade provisionslön fick jag skylla mig själv om jag gjorde ett dåligt jobb, för då fick jag dåligt betalt. När jag jobbade med bonus så slet jag som ett djur för att få lite extra pengar i lönekuvertet. Det funkar att jobba så - att få en morot när man drar in extra mycket pengar till företaget. Man får en sporre.

Det här verkar dock inte gälla de stora bolagsdirektörerna. Oavsett hur dåligt det än går i deras företag, och hur många personer de än varslar så behåller de sina feta löner och smarriga bonusar. Det är en fruktansvärd utvecklig i samhället. Eller snarare brist på utveckling. Det är så här det var för flera genarationer sedan. Feodalherrarna sög ut befolkningen och blev feta medan alla andra svalt.

Vi har det likadant nu. Direktörerna skiter fullständigt i om 1000 personer i deras företag blir utan jobb, för de får fortfarande sina miljoner. Aftonbladet listar direktörerna som kammar hem feta löner och bonusar trots att deras företag är i kris och varsar tusentals.

Tycker du att det är rätt att de behåller sina löner och bonusar trots att företaget går dåligt?





Kommentarer
Postat av: Qla Zetterberg

Nej, det tycker jag inte. :-)

2009-03-05 @ 10:27:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0