Man tar det för vad det är

Alla har vi väl tryckt på knappen för att gå över gatan. Nu har det ändå gått för långt. Att JO-anmäla den pekande handen är väl ändå bara löjeväckande?

Visst hade företaget Prisma Teknik ett syfte med den pekande handen, men ett syfte som vi andra inte märker av. Det som tillverkaren ser som ett religiöst budskap, ser vi som en handledning i att använda produkten. Precis som vi får anvisningar om hur vi ska använda spolpedalen på busstoaletten, ger handen oss en anvisning om att vi ska trycka på knappen. Det är ju inte så att busstoalettens anvisning hänvisar till när Moses delade på Röda Havet, även om det öppnar sig ett hål i toaletten och vattnet försvinner spårlöst när vi trampar på pedalen.

Att göra kopplingen mellan stat och religion i ett sådant här fall är även det in absurdum. Andreas Pettersson som JO-anmäler de myndigheter som köper in och installerar produkten är ateist och tycker inte att man ska blanda ihop stat och religion. Men det här handlar inte om att ge något religiöst budskap. Det är de som redan är aktiva troenden som uppfattar handens betydelse. Men jag tvivlar starkt på att de som känner till symbolen ens gör kopplingen till Jesus.

Självklart ska man stå upp för vad man tror, och det gör Andreas Pettersson. Det är starkt gjort av honom att kämpa. Men jag tycker att han kämpar på fel sätt. Lägg istället ned din möda på att kämpa för religionsfrihet i skolan, eller där det nu behövs. När vi nu talar om religiösa symboler.

Den här symbolen har jag sett på bilar ibland. Någon som vet vad det är för symbol och vad den symboliserar? Jag vet, men vet ni?







Kommentarer
Postat av: Gealach

Grejen är ju att man väljer om man vill ta illa upp av en sådan sak eller inte och man väljer ju också hur man ska tolka den där knappen. Jag kommer nog att fortsätta tolka den som en uppmaning att trycka på knappen och inte bry mig mer.

2008-08-20 @ 18:26:27
URL: http://www.metrobloggen.se/gealach
Postat av: t00b

Exakt vad jag menar. Dessutom kommer man att glömma det här efter några veckor.

2008-08-20 @ 18:36:13
URL: http://t00b.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0