Kvotering

Jag tycker om att skriva om ämnen som rör till det i grytan. Ämnen som berör och som alla inte tycker jag ska skriva om. Nu kommer jag in på ytterligare ett sånt ämne, och det är kvotering.

Igår läste jag en intressant insändare i tidningen Svensk Polis. Eller snarare Internetupplagan av Svensk Polis. En mycket modig insändare som faktiskt var undertecknad med namn. En krinsp (Kriminalinspektör) i Halland hade modet att ta upp könskvoteringen till PHS. Eftersom det var så modigt av honom så ska jag vara modig och ta upp hans insändare i min blogg.

Kritiken var ganska svidande, riktad mot Rikspolisstyrelsen, för att det kvoteras in kvinnor till polisprogrammet. Skribenten är helt på det klara med att han "vet" att det kvoteras in både kvinnor och invandrare, som inte klarat alla tester, vilket även märks på de aspiranter som kommer ut i det verkliga livet.

Jag håller med skribenten i att det ska vara rättvist att komma in på polisprogrammet, ingen ska särbehandlas. "Det spelar ingen roll om det är flest kvinnor, män eller personer med invandrarbakgrund som kommer in, men det ska vara rättvist." Visst ska det vara rättvist. Men vi vet ju alla att livet inte är rättvist. Och vad kan vi göra för att livet ska bli rättvist då? Göra som skribenten, ta upp problemen. Men det är inte alltid det tas emot med öppna armar. Trots vår yttrandefrihet ska vi ta oss i akt innan vi yttrar oss.

Vet inte om jag fick allt sagt, men jag skrev något i alla fall! :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0