Vart går gränsen för djurplågeri?

Jag har en drös med kattungar som springer omkring i min trädgård och förstör. Hur blir jag av med problemet?

Experten tipsar;

  • Hugg huvudet av dem och gräv ner i trädgården.
  • Samla dem i en hink och häll kokande vatten över dem.
  • Stoppa dem i en påse och lägg i frysen. När de är döda gräv ner dem i trädgården.

Det här var ju jättefiffiga tips som då kan användas tillsammans med ett annat sätt att ta död på kattungarna. Nämligen Nemaslug, som är mikroskopiska rundmaskar som tränger in i kattens alla små kroppsöppningar och smittar med bakterier. Kattungarna dör efter ett par dagar. Kanonbra! Död åt alla kattungar...







Nu frågar jag mig, vart går gränsen för vad som ska vara djurplågeri? Vilka djur får vi plåga till döds, och vilka får vi inte plåga till döds? Alla har nog reagerat på att man inte kan behandla kattungar på det här viset, för det är ju djurplågeri å det grövsta. Släng mig i fängelset och kasta bort nyckeln!


Men byt då ut ordet kattunge mot mördarsnigel. Är det helt plötsligt okej att hälla kokande vatten över den levande snigeln, eller att låta den sakta frysa ihjäl i frysen? Vilka djur är det okej att plåga till döds?

Kan någon komma med ett bra svar?


Läs mer om jakten på mördarsniglar på aftonbladet.se.




Kommentarer
Postat av: julia

Man avgör nog själv vilka djur som man kan döda eller inte, jag skulle trampa ihjäl en råtta om jag såg en men en annan har kanske råttor som husdjur..jag har torterat ett antal sniglar i min trädgård och det känns inte så hemskt..men jag tror att man kan döda ett djur som inte är så mycket husdjur..eller det är rätt klurigt men om man har djur och plågar dem så ska det straffas! Sen finns det tokigt folk som ska ha ihjäl djur på de mest hemska sätten och då har man nått fel i huvudet.

2008-04-21 @ 22:39:04
URL: http://MeandBillie.blogg.se
Postat av: Anonym

kräftor är ett annat stackars djur som kokas levande, men dom är goda, så då kommer det människan till godo.. Illrar gasas ihjäl, även det för att tillgodose människans behov.. Jätte svår fråga det här..
Undrar om man kan koka rådjuren på morgonkvisten när de betar av alla blommorna i rabatten, eller den där jäkla räven som skiter på min gräsmatta, vilket resulterar i att min puckade hund äter upp det o får trevliga maskar i sin mage... Kanske skulle kunna frysa ner mannen när han är besvärlig?!

2008-04-22 @ 11:35:42
Postat av: Anonym

Glömde skriva att det var jag! / M

2008-04-22 @ 11:37:03
Postat av: t00b

Julia - Om man avgör själv vilka djur man kan döda eller inte, då skulle ju jag kunna anse kattungarna som skadedjur och ha ihjäl dem på det vis jag själv väljer att göra. Det är en svår bedömningsfråga, men vem är det som ska göra bedömningen. Jag har defenitivt inget bra svar utan skapar bara mer frågor tror jag =)

Jag tänkte också på kräftor. Men det finns väl inget bättre sätt att döda dem på antar jag =)

2008-04-22 @ 12:24:00
URL: http://t00b.blogg.se
Postat av: tania

hemskt

2008-04-25 @ 22:23:08
URL: http://www.tanjalicious.se
Postat av: t00b

Hemskt att plåga sniglarna eller katterna? Eller kanske både och?

2008-04-28 @ 07:52:25
URL: http://t00b.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0