Polishögskolan - Ett framtida dagis?

Ja nu är ju då utredningen om den framtida Polisutbildningen klar - SOU 2008:39. Självklart har jag inte läst den 182 sidor långa utredningen, men jag uttalar mig ändå.


Det jag hört hittills tilltalar mig inte ett dugg. Det ställs inga krav på fysik, svenskt medborgarskap eller att ens kunna det svenska språket. Det är idag mer än 7000 personer som söker till utbildningen, och det är endast svenska medborgare som kan det svenska språket - hyfsat i alla fall. Om det nu blir fri sökning för alla, hur många kommer då söka?
 

Eftersom det nu inte finns några direkt stora krav på att få polisutbildning så kan vilken Kleti och Pleti som helst komma in på utbildningen, genomföra den och sedan vägras anställning på en polismyndighet för att de inte vill ha någon som inte kan tillräcklig svenska, inte orkar lyfta en kaffekopp eller har svenskt medborgarskap. Men det var tydligen en av tankarna hos utredarna, att det skulle bli ett överflöd av polisbehöriga människor, just för att det ska bli en större konkurrens på marknaden. Men vem satsar tre år och studieskulder om chansen är liten att faktiskt få jobb?


Jag läser ibland på forumet polisman.se, och där var det en användare som uttalade sig ganska kritiskt. Han hade blivit inbjuden till ett möte kring utredningen och fick då lite spännande information.
 

"Jag kan ju säga att jag mest bara satt och gapade när den kvinna som hade mötet kläckte ur sig att fysprov och svenska skulle bort så vi kunde rekrytera fler med annan etnisk bakrund samt fler kvinnor. Särskilt simning var tydligen något som dessa två grupper inte klarade av. När jag då i all ödmjukhet frågade vad som fick henne att tro att alla ur just dessa två grupper hade så svårt med simning fick jag inget svar, men så var det i alla fall förklarade hon förnumstigt. Sedan fortsatte hon då och berättade för oss att det minsann var polisens uppgift att lära dessa stackare att simma under utbildningens gång. Då höll jag på att gå i taket, ska polisen verkligen behöva lägga pengar och tid på att lära folk att simma!? Vill vi verkligen ha folk som inte är tillräckligt motiverade att de inte ens bryr sig om att lära sig simma innan de söker?" = Simskola


"Samma sak sa denna kvinna om de som inte hade tillräckliga kunskaper i svenska. Det kunde de minsann få lära sig på polisutbildningen.. Vafalls!? ska vi ha stödklasser i svenska på PHS??" = Svenska ABC


Kort sammanfattat - Den nya polisutbildningen ska lära oss svenska språket samt simkunnighet, sånt vi får lära oss på dagisnivå. Dagis, förskola, grundskola och gymnasiet har jag redan gått.


Nåja, man var kritisk till distansutbildningen också, men den föll ju ut väl. Lätt att vara kritisk när man inte läst utredningen! =)


Kommentarer
Postat av: Ella

Du vet att det heter KRETI och pleti va? o inte kleti.. ;)

2008-04-17 @ 16:38:50
Postat av: Monica

Sådant där gör mig så trött! Folk är så j-a rädda för att diskriminera någon grupp människor att man tar bort precis alla krav som finns. Om jag behöver kontakta polisen förutsätter jag ju att den jag får prata med kan svenska.

Det här får mig att tänka på när de pratade om att sänka de fysiska kraven för brandmän för att locka fler kvinnor. Grejen är ju att i så fall sänker man ju även säkerheten. Om jag ligger medvetslös i ett brinnande hus är jag inte intresserad av könet på den som ska bära ut mig, däremot är det rätt intressant att personen faktiskt ORKAR bära ut mig...

*suck*

2008-04-17 @ 18:32:14
URL: http://gealachs.blogg.se
Postat av: t00b

Jaa det var därför det blev rödmarkerat i Word :p haha..

Håller så fullständigt med dig Monica!

2008-04-18 @ 18:31:58
URL: http://t00b.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0