En skrämmande syn på sexuellt utnyttjande

Jämställdheten här i landet sträcker sig inte längre än vad näsan räcker. När männen diskrimineras, misshandlas av hustrun, utnyttjas sexuellt eller våldtas, då blundar samhället och påstår att sånt inte inträffar. Men tro det eller ej, män behandlas illa och utnyttjas även de.


Jag läste nyss på aftonbladet.se om en 15-årig pojke som utnyttjas sexuellt av sin lärarinna. Hon påstod att det skulle hjälpa betygsättningen om han kysste henne och hade sex med henne. Skulle han få icke godkänt i ämnet så skulle han inte komma in på gymnasiet. Självklart var ju killen rädd för att inte komma in på gymnasiet så han ställde ju upp på det hela.


Tillslut mådde han så dåligt av det att han berättade för en fritidsledare som slog larm. Slutet gott, allting gott. Eller? Nej det är nu det går åt pipsvängen. Åklagaren väljer att lägga ner förundersökningen, trots att lärarinnan har erkänt. Anledningen till beslutet är dessutom helt absurd. Åklagaren påstår att inget brott har begåtts, eftersom pojken är över 15 år. Att kvinnan var pojkens lärarinna och därmed i så kallad beroendeställning tyckte inte åklagaren räckte. Och anledningen till det var att lärarinnan inte var den som betygsatte pojken.
 

Experten och tillika docenten i straffrätt Josef Zila uttalade sig på följande vis: "Hade det varit en manlig lärare och en 15-årig flicka hade det säkerligen lett till åtal." Jag kan inte annat än hålla med docenten. En mans övergrepp mot en kvinna är tydligen värre än en kvinnas övergrepp mot en man.


Det är ett solklart fall av BrB 6:3. Kvinnan var i beroendeställning oavsett om det var hon som satte betygen eller inte. Hon "hotade" ju faktiskt med sämre betyg om han inte ställde upp. Rekvisiten är uppfyllda. Lagen säger: "Den som förmår en person att företa eller tåla en sexuell handling genom att allvarligt missbruka att personen befinner sig i beroendeställning till gärningsmannen döms för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning till fängelse i högst två år." Hon förmådde pojken att utföra en sexuell handling, genom att hävda att han skulle få lägre betyg om hon inte "hjälpte" honom.
 

Det återstår dock en fråga. Hur mycket sanning och rätt finns det i aftonbladets artikel? För att få en riktig bild utav det måste man vara fullt insatt i vad som hänt och det är ju vare sig jag eller Aftonbladet. Nu struntar ju jag i att ta reda på fulla sanningen och Aftonbladet är min starka tillförlitliga som jag baserar mina fantastiska inlägg på.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0