Prostitution - på gott eller ont?

Nu har det tagits upp igen. Prostitutionen här i Sverige ökar.


I Stockholm, på den beryktade Malmskillnadsgatan, ökar sexhandeln. Riksdagsledamoten och tillika folkpartisten Birgitta Ohlsson har lämnat in en motion där hon efterfrågar mer resurser att bekämpa prostitutionen och att sexköparna ska få längre straff.


Jättebra att det läggs mer resurser, men det läggs på helt fel ställe, om motionen går igenom. Lägg resurserna där dom verkligen behövs. I många fall är prostitutionen på gatorna helt och hållet frivillig från säljarnas sida. Däremot finns det sexslavar som lurats hit och som tvingas till att sälja sin kropp. Det är där resurserna ska läggas.


Jag har tidigare skrivit om ämnet, där jag anser att prostitutionen ska legaliseras. Jag ser inga som helst nackdelar med det, bara fördelar. Birgitta Ohlsson vill se en friggebod på Malmskillnadsgatan, dit människor kan prata och söka hjälp. Jag vill se en bordell på Malmskillnadsgatan. Ta kontrollen över situationen istället.


Polisen tror att det finns ca 100 st. prostituerade i Stockholm. Säg att dessa 100 tar emot fem besökare per dag, och att varje besök innebär en inkomst på 1500 kronor. Det är 7500 kronor per dag, per prostituerad. Jobbar en prostituerad tio dagar på en månad är det en inkomst på 75 000 per månad. En prostituerad är alltså en höginkomsttagare. Om Stockholms 100 prostituerade jobbar likadant innebär det en inkomst på 7.5 miljoner kronor per månad. Alla summor är exklusiva skatter och moms och hela fadderullan. Med andra ord svarta pengar.


Om en prostituerad är egenföretagare går det bort en hel del i sociala avgifter, diverse skatter, pensioner mm mm. Dessvärre har jag dålig koll på vad arbetsgivarna lägger ut på enskild individ, men det är rätt mycket. Det är lika mycket pengar som går bort i avgifter om man är anställd, man får helt enkelt inte ut samma summa efter skatt i lön mm.


Bara i Stockholm försvinner det miljontals kronor i skatteinkomster varje år. Det är en otroligt stor marknad av svarta pengar, som med fördel skulle kunna omvandlas till vita inkomster. Lägg dessa inkomster på att utöka resurserna på människohandeln som tvingar människor in i sexhandeln. Vips så har vi kommit närmare lösningen på det problemet.

Människan är i behov av närhet, sexuell närhet. Alla människor har inte den sociala biten som kan ge dom det. Att ha möjligheten att gå till en prostituerad kan vara deras räddning här i livet. Vissa människor kan inte attrahera en annan människa. Ska dessa människor dömas till ett liv utan närhet?

Snart dags att jag tar mig i kragen och börjar skriva lite motioner jag med!


Kommentarer
Postat av: Carro

När ska du börja skriva igen? Saknar det ju.. :)

2007-10-17 @ 07:16:47
Postat av: t00b

Nu ska jag börja skriva igen! Har lite att skriva av mig för :p

2007-10-17 @ 19:15:10
URL: http://t00b.blogg.se
Postat av: julia

hej tobbe :), ja tänkte fråga dig om ja kunde få ta del av din diskussion om prostitution och få använda den i ett arbete jag ska göra. Jag vill lägga fram din ide om att göra det lagligt och sen visa upp en motsatta diskussion. Jag lägger in den i mitt arbete som en bilaga och sen lägger jag in mina egna åsikter kring det. Ha det så bra! tjing

2007-10-27 @ 14:22:44
Postat av: t00b

Självklart! Jättekul att du vill använda mina argument. Kör hårt! :)

2007-10-27 @ 15:38:18
URL: http://t00b.blogg.se
Postat av: julia

ja hittar inte den där sidan du skulle ha länkat till :(

2007-10-27 @ 16:45:49
Postat av: t00b

sans.nu =)

2007-10-27 @ 22:11:44
URL: http://t00b.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0