Jag förbarmar mig över synonymer

Det är tydligt att ett ord kan betyda väldigt mycket. Vissa ord använder jag men vet inte riktigt vad jag faktiskt menar. Är det nån mer än jag som gör det eller?

Visst är det nyttigt och ibland nödvändigt att veta en massa. Kanske man undrar vad man ska med kunskapen till men man vet aldrig när man kommer att få nytta av det.

Jag blev knäppt på näsan för att jag använda ett felaktigt uttryck.. Tack för den Ella, jag lärde mig något! =)
Lärdomen blev att använda synonymer.se för att ta reda på om jag verkligen blev knäppt på näsan eller inte. Men vet ni, jag knäppte tillbaka! ;)

Ordet förbarma betyder bland annat ömka. Jag förbarmade mig, eller jag ömkade mig. Att ömka sig betyder i sin tur att beklaga sig. Beklaga sig betyder bland annat att klaga.

Men! Förbarma betyder även misskund, som i sin tur även betyder barmhärtighet, som i sin tur betyder huldhet... och där tog det visst slut på synonymer...

Men ack så långt man kan komma med kunskap! Kunskap är makt. Pennan är mäktigare än svärdet och jag är en imperator! (In my dreams!)

Jag visar min ömmaste erkänsla till eder, min trogna läsarskara.




Kommentarer
Postat av: Ella

Men jag fick dig ju att kolla upp det! =) Jag skulle inte använda ordet i sådant syft som du använde, men alla är vi olika och tur är väl det! =)

2007-10-27 @ 00:46:43
Postat av: t00b

Ja och det är ju hur bra som helst! :) Fortsätt med det tycker jag ;)

Beklaga är väl det ordet som passar bäst egentligen =)

2007-10-27 @ 11:40:11
URL: http://t00b.blogg.se
Postat av: Ella

Det VET du att jag kommer göra.. ;)

Precis.. =)

2007-10-27 @ 15:09:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0