Huliganismen - Det finns i blodet?

Ofta frågar man sig själv hur folk är funtade. Hur i hela friden kan man gå ihop i stora gäng och försöka slå ihjäl varandra?

Jag tänker likadant. Känner ren avsky mot dom som bara förstör, skadar och bedriver djävulskap som förstör för andra. När jag kom hem i lördags efter jobbet hade det klottrats på entrédörren igen. Och inne i trappuppgången. Det är borta nu, men ändå. Nåja, det var inte klottret jag skulle förbarma mig över.

Våld föder våld, och våld ger upphov till ohyggliga skador, i vissa fall dödliga. I bästa fall kanske man bara får men för livet. En sån liten skada som att knäskålen hoppar ur led kan påverka en resten av livet. Jag känner fortfarande av det efter två år. Jag är rädd för att bli skadad. Det gör ont och kan dessutom göra ont resten av mitt liv. Den här rädslan gör att jag inte heller vill skada någon annan. Behandla andra som du själv vill bli behandlad heter det väl?

Till saken igen. Varför slåss huliganerna mot varandra? Vad är nöjet? För att få den minsta förståelsen går jag tillbaka i tiden. Ganska långt tillbaka. När vi fortfarande betedde oss som dom vildar som vissa fortfarande är. Det var normalt att jaga bort rivaliserande hannar som inte hörde till flocken. Ibland med dödlig utgång. På ett viss sätt är ju huliganerna två stycken rivaliserande hangäng som möts på ett och samma revir. Kan det sluta på annat sätt än med våld?

Det frigörs massor med olika hormoner på slagfältet och det gör att man kanske känner en upprymdhet när allt är över. En hormon som utsöndras är adrenalin. Ett ämne som frigörs när kroppen sätter sig i beredskap och gör sig redo att fly eller fäkta. Här väljer man att fäkta.

Ett annat hormon som säkerligen utsöndras är endorfiner. Endorfinernas uppgift här är att lindra smärtan som uppstår när man fäktar.

Låt oss skippa kemin en stund och gå till ämnet igen.

Kan det vara så att våra handlingar styrs av uråldriga genetiska koder som är djupt begravda i vårt inre? Begravda av nutidens moraliska aspekter. Aspekter som har gått vissa människor förbi, och som fortfarande beter sig som de djur vi en gång var. En spännande tanke, eller hur?

Adrenalinmolekyl
image16

Kommentarer
Postat av: Ella

Det är så många felaktgiga saker i din blogg att jag inte ens orkar kommentera dem.. ;) Hur har du tid med att sitta o fundera ut sånt här? För mycket fritid på jobbet? ;)

2007-10-23 @ 22:00:06
Postat av: t00b

Va? Vadå felaktgiga saker? ;) Kommentera mina felskrivningar, jag måste få veta! Det var inte på jobbet jag tänkte ut det här utan hemma! =)

Tror du det ligger nåt i det då?

2007-10-24 @ 14:30:53
URL: http://t00b.blogg.se
Postat av: Ella

"förbarma dig över" vet du ens vad de betyder? typ ta hand om någonting.. inte direkt något man använder om det du skriver om, låter som om ingen annan vill ta hand om ämnet.. =)

Jag vet inte om jag tycker de ligger nånting i det, orkade inte läsa hela texten. =)

2007-10-24 @ 16:48:11
Postat av: t00b

Hmm, nu vet jag... men det förstår du väl att jag använder en massa svåra ord jag som jag inte vet vad dom betyder för att verka intellektuell och viktig? =D

2007-10-26 @ 08:47:36
URL: http://t00b.blogg.se
Postat av: Ella

Jo, fast typ alla utom du vet vad förbarma betyder.. ;) *hehe*

2007-10-26 @ 10:03:39
Postat av: t00b

Förbarma - förbarma sig över, visa medlidande med, ha misskund med, ömka sig över, tycka synd om.

Ömka - beklaga, tycka synd om, ömma för, ha medlidande med, känna med; ömka sig beklaga sig, jämra sig; ömka sig över förbarma sig över

HA!!! Jag kan visst säga förbarma! I knew it.. kändes ju rätt när jag skrev det ;)

"alla utom du vet vad förbarma betyder.." ^_^

2007-10-26 @ 19:53:02
URL: http://t00b.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0