Fördöm allt våld, inte bara det som drabbar överklassen

Nu har det hänt igen. En stackars människa som bragts om livet helt i onödan. Stockholmarna går aktivt ut och fördömer händelsen och kräver ett stopp på våldet på gatorna. Kronprinsessan Victoria hedrade i måndags den döde. Varför blir det sån uppståndelse bara för att det är ett offer från en välbärgad familj, med välbärgade och välkända kontakter och gärningsmännen kommer från välbärgade familjer?


Jag fördömer allt onödigt våld, oavsett om det sker mot Svempa den hemlöse alkoholisten, Kalle den lågavlönade städaren eller Riccardo Campogiani, son till välbärgad krögare i dom finare delarna av Stockholm. Varför ska det vara extra uppmärksammat och hemskt för att svåra saker händer med dom rika och berömda?


Sällan får Anders Andersson's brutala dödsmisshandel i Sveg, politiker och kungaättlingar att fördöma, hedra och ta avstånd. Varför diskriminerar vi på ett sånt vis?


För inte länge sen skrev jag att ungdomar fostras dåligt av sina föräldrar, och återigen bevisades detta. I en av gratistidningarna som delas ut på morgonen hade det ställts en fråga till skolorna, om huruvida vilket ansvar skolorna har. Alla svarade samma sak - Det som händer utanför skolan är inte skolans ansvar.


Föräldrar måste ta sitt ansvar. Jag var inte ute och drällde, söp och slogs när jag var under 18. Slogs gjorde jag inte när jag blev 18 heller, men jag drällde lite mer och drack. Kan jag kanske tacka skolan eller mina föräldrar för det? Både och, samtidigt som jag vill tacka mig själv för att jag är en god människa.


Alla har vi ett ansvar. Föräldrarna som fostrar sina barn, barnen själva, skolan, samhället och medmänniskorna. Hur kan det gå så långt att man slår en annan människa för nöjes skull? Vi måste ta ett krafttag kring brottsligheten som går allt längre ner i åldrarna.


Förkastligt att det krävs ett offer från den högre klassens medborgare för att det ska hända något. Men om det nu leder till något gott så må det vara.


Kommentarer
Postat av: Julia

Du har helt rätt..synd bara att det krävs offer innan man inser hur samhäller fungerar kring sånt här..föräldrar har ingen som helst koll på sina ungdomar längre och det finns så mycket våld överallt. Ungdomar måste ha svårt att hitta på annat att göra!!
Sen om ja själv skulle vara rik och misshandla någon tills döds så skulle ja ringa Leif Silvbersky på engång..advokater har kanske blivit som nå extra pappa som hjälper en i alla lägen...hatar rika människor som tror att de kan göra hursomhelst och komma undan med det!

2007-10-09 @ 22:25:41
Postat av: Gealach

Jag har också undrat över varför det är så viktigt att tala om att det rör sig om så kallad "överklass". Olles kommentar var att det kan ha betydelse eftersom folk gärna drar slutsatser som att det var invandrare från förorten så fort det händer något, och att man nu får reda på att det kan hända även i s.k. "finare" kretsar. Men jag tycker ändå att det ger helt fel signaler att direkt gå ut och tjata om sådant.

2007-10-10 @ 18:12:46
URL: http://gealach.blogg.se
Postat av: t00b

Föräldrar borde ta sitt ansvar och hålla ungarna inne eller vara med dom ute. Jag förstår dock inte hur man kan vara försvarsadvokat i vissa mål. När det är så uppenbart att någon är skyldig ska man inte ta dom i sånt försvar dom gör, och påstå att dom inte ens var närvarande. Jag skulle aldrig kunna vara en sån advokat.

Det är nog precis som du skriver Monica. Det ses inte som ett samhällsproblem för ens det drabbar någon högre upp i samhället. Det skrevs faktiskt i DN om just det.

2007-10-10 @ 19:06:26
URL: http://t00b.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0