Ett öga rött... och svullet

Ja så har man gjort det igen då. Än så länge det femte ingreppet i mitt vänstra öga. Om det gick bra? Ja det förtäljer historien nedan.

Svaret är väl, sådär. Ett antal stygn togs bort och sattes om bara för att det inte blev bra. Han misshandlade mitt öga lite väl mycket med andra ord. Strunt samma, så länge slutresultatet blir bra.

Fick först en lugnande tablett, tack och lov. Efter ett tag gick vi in och kollade ögat i mikroskop. Sen in i förrummet för att droppa bedövning. Den här gången bad jag om några extra droppar. Ja men självklart sa sköterskan, jag ska ju inte känna något obehag.

Sen var det dags att öppna locket innan jag skulle upp på britsen. Satte mig framför mikroskopet och sköterskan prånglade fram ett instrument ur en förpackning. Ser ut ungefär som ett sånt där som tandläkaren använder och krafsar i käften på dig med. Läkaren petar in det i ögat på mig och rycker och sliter. "Det sitter som berget. Det är ju bra." Ingen mer bedövning än så länge.

Jag får gå in och lägga mig på britsen när locket väl är öppnat. Ligger där en stund, väntar på mer bedövning. Sen lägger dom över mig den gröna duken, klistrar fast den i ansiktet på mig. Sen kommer tejpen. Nu tejpar dom fast ögonlocken på mig. Sen kommer den läskiga prylen dom trycker över ögat för att hålla det uppe lite extra mycket. Ännu ingen mer bedövning.

Nu börjar han dra och sy och dra och sy... Klipper upp, drar bort stygn och syr igen. Vid ett tillfälle gjorde det mer ont än vanligt.. Min första tanke var "shit, nu sydde han fast ögonlocket i ögat!" För det var i ögonlocket det gjorde ont. Han småpratar lite med mig och sköterskan. Jag har ännu inte fått mer bedövning. VId något tillfälle pratar han något om att göra en transplantation, medans han ändå var igång. "Blir väl ett emaljöga snart." säger jag. "Nej för faan!" säger läkaren. Vid nåt tillfälle säger han "shit".

Hursomhelst, vi blir klara efter mycket om och men. Vi sätter oss i mikroskopet och kikar. Det ser väl rätt bra ut. Vare sig han eller jag vill göra om det här. Nåt vi är överrens om i alla fall.

Nu sitter jag här. Ser inte ett skit på vänster öga, det ömmar lite grann, rinner lite grann. Ögonlocket är svullet.


image18




Kommentarer
Postat av: Jhonny

du är inte svullen.. du är lite tjock!

2007-10-30 @ 11:09:36
URL: http://jhonny86.blogg.se
Postat av: t00b

Man tackar, man tackar. Man har ju sin förebild! ;) haha

2007-10-30 @ 12:03:29
URL: http://t00b.blogg.se
Postat av: Karin

Tack så mycket för dennna upplysning! Den var mer informativ än telefonsamtalet. :)

2007-10-30 @ 19:18:20
Postat av: t00b

Ja men det är ju jobbigt att behöva berätta saken om och om igen ^_^

2007-10-30 @ 21:10:50
URL: http://t00b.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0