"Friskt tandkött blöder inte"

Kom nyss hem från tandläkaren. Och det var rena blodbadet.

I alla fall enligt tandläkaren.

Efter sedvanlig röntgen började själva hackandet i tänder och tandkött. Kollade tandlossning, vilket innebär att tandläkaren tar sitt vassa instrument och sticker ner i tandköttet. Sen tog hon hand om lite tandsten i framtänderna. Det blödde en massa där med.

Jag fick bra undervisning i hur man ska borsta och sköta tänderna. Ett friskt tandkött blöder inte, och mitt blödde. Men det fixar jag på en vecka eller två sa hon. Det är viktigt att köra med tandtråd, och då en bit ner i tandköttet. Även tandköttet ska få vara med när man borstar.

Röntgenbilderna visade även en problematisk visdomstand. Den växer horisontalt framåt, vilket kan skapa ordentliga bekymmer. För svår för min tandläkare att ta hand om, så hon skickar en remiss till Karolinska. Det tar väl ett år, innan man kanske får hjälp. Och då blir det operation, vilket är kostsamt. Men hellre när man är ung än när man är gammal.

Bilden visar en sån visdomstand som jag har, det är dock inte min mun eller min tand. Min är heller inte fullt så långt in i den andra tanden.

image22



Kommentarer
Postat av: julia

ja led när ja fick samma besvär med en tand!!!! kunde knappt äta eller ens öppna munnen..så hoppas det blir bättre för dig ^^

2007-11-20 @ 16:10:47
Postat av: t00b

Än så länge har jag ju inge problem med den. Det enda jag visste om den, var att den inte kommit upp än, som dom övriga. Dock kommer jag att behöva dra dom översta
också, för dom håller på att vandra nedåt. Alla tänder behöver en annan tand att "vila" mot när munnen är stängd. Annars så fortsätter dom att växa upp. :)

2007-11-20 @ 19:55:11
URL: http://t00b.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0