Vem får betala?

Sitter och skummar nyheter på nätet och funderar över vad jag ska skriva om. Bland mord, våldtäkter, dödade husdjur och grisar i lägenheter fastnar jag för något som många hellre bryr sig mer om än andra hemska nyheter.

DN:s hemsida läser jag om förlorade skattemiljarder. Nyligen fick investmentbolaget Industrivärden rätt i Regeringsrätten i ett uppmärksammat skattemål. Att detta vinner laga kraft innebär att statskassan kan förlora så mycket som 60 miljarder i intäkter varje år. Det är nämligen bara för andra företag att göra likadant som Industrivärden.

Men vem är det då som får betala för denna förlorade inkomst? Med stor sannolikhet du och jag. 60 miljarder måste ju komma någonstans ifrån. Höjd A-kassa, högre bilförsäkringspremier, höjd bensinskatt... Det är bara att vänta och se....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0