Vad är vårdat yttre?

Alla har vi nog tagit del av nyheterna om Markus, 26 år som fått sparken från sitt jobb, för att han färgat en del av håret rött. Skandal tycker vissa, helt rätt tycker andra. Vad jag tycker? Att det var helt rätt att sparka honom.

En arbetsgivare har (eller borde i alla fall ha om dom inte har) full rätt att bestämma kläd- och uppförandekod. Vill man behålla sitt jobb så följer man dom bestämmelser som är uppsatta.

Vill inte arbetsgivaren att man ska ha en anskrämlig frisyr så ska man inte. Speciellt inte om man har en kundkontakt. På jobbet klär jag mig alltid propert, följer dom uppsatta reglerna. Om jag varit Markus arbetsgivare hade jag säkert gjort på samma sätt. Spelar ingen roll om han skulle må bättre psykiskt av att få hävda sin rätt till att se ut som han vill. Anser mina kunder att det ser förskräckligt ut så ska han rätta sig efter vad jag bestämmer.

Vad anser då vi vara vårdat yttre? Hur ska man se ut när man arbetar i serviceyrket? Skulle du ta in på ett hotell där Marilyn Manson stod och checkade in dig?



Välkommen till Grand Hotell!

image28



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0