Män löper störst risk att drabbas av misshandel

Men vi har ingen stödtelefon för våldsutsatta män.


Jag är trött på att höra om särbehandling mellan män och kvinnor. Män och kvinnor har lika rätt till precis allt! Hur svårt kan det vara egentligen? Oavsett om det är en kvinna eller en man som misshandlats, eller tjänar mindre ska det vara lika villkor. Eller?


Det finns kvinnojourer, kvinnohus och stödtelefoner för kvinnor. Men var och när får männen samma stöd och hjälp? Tur att jag inte är utsatt, för jag har ingen aning om vart jag ska vända mig. Nu har Kvinnofridslinjen öppnat en ny dygnet-runt-linje man kan ringa. Även anhöriga kan ringa.


Men varför gör vi en sån här uppdelning på män och kvinnor? Vore det inte bra om det fanns en stödlinje för alla som är utsatta? En lag som behandlar ALLA våldsbrott i en nära relation istället för just våld mot kvinnor. En plats dit både utsatta män och kvinnor kan ta sig och få en fristad.


Det är män som löper störst risk till att bli misshandlade. Det här handlar i och för sig inte om en nära relation utan ute på stan. Men om det nu är män som löper störst riks att bli ett offer, varför har vi så lite resurser där?


Kommentarer
Postat av: Ella

Har du testat och googla på det hela? Om man söker på hitta.se på krisjourer så får man upp en hel del att välja på! Både för kvinnor och män!
"En plats dit både utsatta män och kvinnor kan ta sig och få en fristad." Hur tänker du där? Hur smart är det att sätta utsatta män och kvinnor på samma ställe? När båda antagligen har svårt för det andra könet.. Alla känner sig kanske inte bekväma att prata eller bo med en kvinna när man är man och tvärtom.
Dock är det bättre med lagar som behandlar våldsbrott i nära relationer oavsett om de är kvinnan eller mannen som blir slagen..

Bara några åsikter jag hade.. ;)

2007-12-05 @ 21:29:10
Postat av: t00b

Nej jag hade inte tid med att googla eftersom jag la all min tid på jobbet på att skriva bloggar! ^_^

Hmm, du har en poäng där. Men hursomhelst, det finns inga Manshus!

2007-12-05 @ 22:11:35
URL: http://t00b.blogg.se
Postat av: Ceder

Eftersom jag har egen erfarenhet av detta (som t00b vet om) så är det jobbig och svårt att kontakta någon om detta. Största hjälpen jag hade var mina kompisar, vilket kanske inte stämmer på dom kvinnorna som blir misshandlade hemma. Tycker ju att någon borde märka, men det gör man inte... det som är det svåra.
Sen är det väl svårt att kunna ta upp telefonen och ringa när personen i fråga sitter brevid en och hör allt?

2007-12-06 @ 10:06:52
URL: http://www.devnoll.se
Postat av: t00b

Ja det är svårt. Och det görs ju inte direkt lättare för män heller. I uppmärksammade fall i media så har ju inte männen blivit trodda, eller blivit nonchalerade. Men en kvinna tror man på, för vi män gör ju inget annat än slår och förnedrar dom. Det ska ju vara lika för alla!

2007-12-06 @ 12:38:39
URL: http://t00b.blogg.se
Postat av: Ella

Nej, är man i en sådan situation där man blir misshandlad kan jag tänka mig att det är svårt att be om hjälp. Speciellt när man är kille och inte blir trodd, då killar enligt den stereotypa bilden ska vara "starka och tuffa och ha kraft att säga ifrån.."
Borde läggas mer resurser på att visa att våld öht inte är okej!! och även på att män inte ska behöva skämmas eller känna att de inte är någon som tar dem på allvar när de blivit misshandlad av närstående och söker hjälp..

2007-12-06 @ 17:20:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0