Vart är den svenska patriotismen?

Ja det är något jag frågat mig själv många gånger. Senast frågan kom upp var i början på veckan när jag tittade på två avsnitt av Extreme Makeover, Home Edition. För er som inte såg avsnitten kommer här en kort resumé. Marinsoldat Thomas hade utfört hjältedåd unde 9/11 och räddat två polismän som låg fastklämda under rasmassorna. Filmatiserats i Hollywood med Nicolas Cage i huvudrollen och rollen som den svarta marinsoldaten Thomas spelades av en vit man. *Stående ovationer till Thomas hjältedåd*. Soldat Thomas och hans fru hade senare köpt drömkåken, som, precis som i filmen med namnet Drömkåken, visade sig vara rena rucklet. Dom bad om hjälp av Ty och hans gäng som glatt kom dit och fixade nytt hus till honom.

Det pratades mycket om hur mycket marinsoldat Thomas älskade sitt land, sin flagga och hur han var beredd att dö för sitt land. Hela programmet vadade upp till knäna i patriotism, med mycket flaggor, militärparader utanför hans nya hus, mm. En av designerna skadade sig när han höll på att snida en flagga i trä, och nu hade ju även han gjutit blod för den amerikanska flaggan. Han som inte ens var amerikansk medborgare, men även han älskade landet och flaggan. Det amerikanska folket är sannerligen riktiga patrioter.

Må hända att amerikanarna överdriver lite grann, men dom är stolta över sitt land och sin flagga i alla fall. Något som jag saknar hos det svenska folket. En svensk får mer eller mindre inte skylta med sin flagga, speciellt inte på kläder. Att ha en flaggstång, modell mindre eller större på huset/tomten är helt okej. Det är väl bara uniformerade militärer som får ha svenska flaggan på kläderna utan att bli klassade som främlingsfientliga. Måste man vara främlingsfientlig bara för att man älskar sitt land och sin flagga? Minns så väl 90-talet, när flyktingar från kriget i Sarajevo kom till Sverige. Dröjde inte länge innan vi inte fick sjunga nationalsången på skolavslutningar. Nu kan jag inte nationalsången längre, för jag har inte sjungit den sen jag gick i mellanstadiet.

Kom igen svenskar, bli mer patriotiska! Älska ert land, förstör det inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0