Uppsåt

Diskuterar ämnet fängelsestraff rätt flitigt titt som tätt, här och var. Man läser ofta i medier om brottslingar som döms till fängelse alldeles för kort tid egentligen. Vad ger det för signaler om en brottsling som försökt skjuta ihjäl en annan människa döms till sex års fängelse för försök till mord? Sex år?! Ute efter två?! Det är ju ingenting. Hade det däremot blivit 15 år, då hade han kanske tänkt sig lite extra för innan han drog vapen.

Överlag så delas det ut för låga straff till svenska brottslingar. Och att bli dömd till dödsstraff är mer eller mindre omöjligt dessutom. Du döms kanske till 25 år och är ute efter tolv. Helt sjukt. Är ju inte direkt så att vi avskräcker från att göra brott. Man kommer ju lättvindigt undan. Se bara på "Stureplansprofilen", som lyckas undkomma straff för våldtäkt trots att våld bevisats. Han slapp undan för att han inte förstod att hon inte ville. Men herregud säger jag bara.

Tänk om jag skulle ta en pistol och skjuta någon och sen hävda att jag inte visste att det skulle komma ut en kula ur loppet när jag tryckte på avstryckaren. Uppsåt, handlar det om. Uppsåt väger tungt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0