Studiemedel vs Svartjobb

Att vara student är inte lätt. Man har dåligt ställt med ekonomin, ty bidragen/studielånen är inte feta. Självklart kan studenter jobba extra för att ha råd att leva normalt (ha råd med hyra, el, mat, kläder och studiematerial). Men man får ju inte jobba hur mycket som helst tyvärr.

Flickan min sökte extrajobb på Bauhaus. Men det var för många timmar och hon skulle tjäna för mycket för att få studiemedel, så hon fick inte jobbet. Den här situationen är nog inte unik bland studenter. Dom får neka jobb för att inte tjäna för mycket. Sjukt system.

Utan att ens ha forskat i ämnet så kan jag med ganska stor säkerhet påstå att det leder till en hel del svartjobb. Så hur mycket staten än försöker få bort svartjobb genom att subventionera städhjälp så kommer svartjobbande studenter vara en stor smula under bordet. Släpp tyglarna fria, eller öka tröskeln för inkomsterna. Det skulle lösa massor av problem.

Kommentarer
Postat av: julia

det verkar komplicerat, hoppas det ändras tills ja blir stor nog ^^

2007-08-17 @ 20:03:55
Postat av: t00b

Mycket komplicerat! Jag hoppas det ändras tills den dagen JAG ska studera! ^_^
Men det är ju en sak för staten, och det enda som går fort att besluta om för dom är ju skattehöjningar, så vi ska inte hoppas på för mycket =)

2007-08-17 @ 21:16:23
URL: http://t00b,blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0