Mångfald

Vi pratade om mångfald hemma igår. Carro har fått en uppgift från skolan att i ett grupparbete skriva två sidor om mångfald. Reflexmässigt började jag tänka på kulturellt mångfald. Vet inte varför, men min hjärna har nog blivit tvångsmatad med kulturellt mångfald.

Det skulle hursomhelst handla om mångfald överlag. Nånting som tydligen inte var helt lätt att sätta sig och skriva något åt. Så jag skulle hjälpa till lite tyckte jag ;) Mångfald - mängd, stor mängd, myckenhet, stort antal.

Enligt Wikipedian:

Mångfald har flera olika betydelser:

  • Ett matematiskt begrepp, se mångfald (matematik)
  • Inom biologi och samhällsvetenskap betecknar mångfald representation av många olika grupper.

Mångfald kan alltså betyda mycket, men hur många, förutom matematiker visste att det var ett matematiskt begrepp?

I dagens Stockholm City läser jag en artikel om hur dåligt representerade invandrarna är i hyresgästföreningens styrelse. Styrelsen är "pinsamt medvetna" om detta. "Visst är det ett problem" säger ordföranden i Stockholm. "Ska hyresgästföreningen vara en folkrörelse i tiden måste mångfaldstänkandet finnas med" säger den nationella samordnaren.

Hurså måste man detta vara pinsamt och problematiskt? Vill inte invandrare vara med i en föreningsstyrelse så behöver dom inte. Om dom sökte skulle dom säkert få en plats. Ska vi tvinga dom eller vad? Varför skapar såna här fjantsaker rubriker i tidningarna? Vi har inga invandrare representerade i vår styrelse. Ska vi tycka att det är ett pinsamt problem?

Mångfald, ett ord som snart kommer att få en rasistisk innebörd om man inte använder det på rätt sätt.


Kommentarer
Postat av: Carro

Okej, det va ungefär det här linjen jag var inne på. Förhoppningsvis får jag mer kött på benen under föreläsningarna.
Som du säger så kom jag också att tänka på kulturell mångfald men i det här fallet är det så mycket mer...
Kan återkomma i diskussionen imornkväll efter första "mångfaldsdagen".

2007-08-28 @ 07:37:13
Postat av: t00b

Undrar om dom andra kommer tycka och tänka på ungefär samma sätt. Ska bli kul att höra vad ni kom fram till :)

2007-08-28 @ 09:23:20
URL: http://t00b.blogg.se
Postat av: lajvkatt

Tvångskvotera in invandrare i varenda styrelse som finns! Det låter väl rättvist och bra?

2007-08-28 @ 10:57:01
URL: http://lajvkatt.blogg.se
Postat av: t00b

Lajvkatt -> Ja man börjar ju undra om det inte är det som behövs för att svenska folket ska bli nöjt. Vare sig dom vill eller inte ska dom sitta på tråkiga styrelsemöten och våndas. Bara för att vi behöver mångfald. Har någon frågat invandrarna om dom vill vara med i styrelsen ens?

2007-08-28 @ 12:09:30
URL: http://t00b.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0