Kollektivtrafik Stockholm

Som nyinflyttad i det stora 08-området har jag naturligtvis blivit en stor nyttjare av kollektivtrafiken. Aldrig att jag åkte kollektivt i Karlskoga. Fanns liksom ingen anledning. Nu är jag i väldigt stort behov av det kollektiva transportsättet. Det finns dock saker att anmärka på.

Jag har vid några tillfället läst insändare i Stockholm City och Metro som handlar om SL (Stockholms Länstrafik?) och dessa "spärrar" man måste passera för att nå pendeltågen och tunnelbanorna. Lite bakgrund - ett månadskort kostar 620 kronor och man kan då åka hur mycket man vill. Kanonbra, men kanske lite dyrt kan tyckas. Nu är ju även trängselskatten igång igen och fler väljer att åka kollektivt. Kollektivtrafiken bantas och priserna höjs. Och skatten som dras in via trängselskatten skall gå till att bygga en ny väg, istället för att göra kollektivtrafiken bättre. Klingar inte fint i mina öron. Hursomhelst, det som diskuterats i insändare är spärrarnas vara, eller icke vara. Icke vara har väl varit det som diskuterats, snarare än deras vara.

Varför bekosta nya spärrar, spärrvakter "gultröjor" som står och bevakar att alla drar sitt kort i spärrarna som man ska, och allt annat? Gör kollektivtrafiken mycket billigare, eller gratis istället. Många fler skulle nyttja det och vägarna skulle bli mindre trafikerade.  Eller har jag fel? Jag skulle inte åka mer eller mindre eftersom jag "måste" åka kollektivt. Men dom som tar bilen skulle nog hellre åka så billigt som möjligt.

En liten avslutande kommentar - Skrota dom gamla tågen!

Kommentarer
Postat av: julia

ja håller helt me! För min del är det mkt planering inför att åka upp till sthlm för att ja bor så mkt utanför..och det blir dyrt om man inte genom skolan får kort..dumt att höja priset+ införa trängselavgifter. Det slår hårt mot studenter!

2007-08-15 @ 13:37:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0