Gåva från Gud

Ja det skulle jag vilja påstå att toalettpappret är.

Tanken slog mig när jag tog mig en sittning på jobbets toalett. Fattade tag om pappersrullen och drog ut en bit och rev av. Det jag tänkte när jag rev av papperet var att det var ett papper av fin kvalitet, enligt mig. Sånt som jag gärna använder efter mina bestyr.

Tankarna började sväva iväg om själva historien om toalettpapperet. Vem uppfann det, och hur kom dom på hur dom skulle tillverka det? Vad skulle vi ta oss till om vi inte hade toalettpapperet?

Pappersmakeriet startade redan några hundra år före kristus i Kina. Papperet framställdes av pappersmullbärsträdet (Broussonetia papyrifera) samt nässelblast och gräs. Huruvida man torkade sig i rumpan med det papperet eller inte återstår ju att fundera på. Men hur kom man på idén att använda just papper till att torka sig med?

Vill du veta mer om papperets historia och dess tillverkning kan du kika här http://sv.wikipedia.org/wiki/Papper



Kommentarer
Postat av: Ella

Hur tråkigt har du på jobbet om dagarna egentligen? ;)

2007-08-28 @ 19:14:01
Postat av: t00b

Haha, ibland väldigt tråkigt ;)

2007-08-28 @ 21:33:55
URL: http://t00b.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0