Diskriminering av kvinnor från södra Afrika och Latinamerika...

I dagens Stockholm City går att läsa följande:

"Diskriminering på BB
STOCKHOLM.
Svenska kvinnor lever säkrare än utlandsfödda under en förlossning, visar en avhandling från Karolinska institutet. Strukturell men omedveten diskriminering inom vården är en av orsakerna, enligt forskaren Eva Robertson.

Hennes genomgång visar att kvinnor födda i Afrika söder om Sahara och i Latinamerika drabbades av komplikationer som stora blödningar, svåra bristningar i underlivet och långdragen förlossning i 50 procent större utsträckning än svenska kvinnor under 1996-1998.   TT"

Jag tycker fruktansvärt mycket synd om dessa kvinnor som diskrimineras så pass grovt på BB. Det är hemskt att dom på svenska BB'n inte kan se till att dom här kvinnorna blöder lika lite, får lika lite bristningar i underlivet och kortare förlossningar som våra svenska kvinnor! Vi lever faktiskt på 2000-talet, eller?

Jag hoppas ni vid det här laget har förstått ironin i mitt uttalande? Var någonstans finns diskrimineringen? Det framgår i alla fall inte i den här artikeln. Hur diskrimineras en kvinna så att barnet tar längre tid på sig ut ur livmodern och gör mer skada när det kommer ut?

Vad forskar egentligen Eva Robertson om? Och varför är det just kvinnor söder om Sahara och Latinamerika som diskrimineras? Kan det vara att dom föder större barn som gör mer skada?

Hädanefter ska jag kalla mig själv professor i bullshitologi, för jag kan snacka skit minst lika bra som professorer från Karolinska institutet.



Kommentarer
Postat av: julia

ja reagerade precis som du gör..det är inte vårdens fel att utländska kvinnor blir mer skadade vid förlossning utan det måste väl vara kvinnans kropp som inte orkar med förlossningen. Alla kvinnor har olika upplevelser vid förlossning och visst är det synd att det ska upstå problem och skador men det är säkert vanligt att det händer svenska kvinnor me när de föder..min mamma höll på att förblöda när ja föddes..så jäkla stor som ja va ^^ :P

2007-08-22 @ 14:34:32
Postat av: t00b

Inte bara jag som tyckte det var konstigt ^_^
Diskuterade även med arbetskamrater. Det enda sättet dom kan diskrimeneras på är ju om dom inte får tillräckligt med vård, eller vård tillräckligt snabbt. Men om det är så, så får dom ju förklara varför och inte bara säga att det diskrimineras hit och dit.
Jag däremot var ett litet barn, så min mamma skadades nog inte fasligt mycket :D
Däremot finns det, som du säger Julia, även svenska kvinnor som tar stor skada av att föda barn. Men alltså, det är sånt som händer. Vi kan inte trotsa naturen hur mycket som helst. Skylla på diskriminering, när det är naturen som är att skylla på =)

2007-08-22 @ 19:28:30
URL: http://t00b.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0